14 september 2022

Digital Marknadsföring, SEO

Lågkonjunktur visar tydligt samband mellan media och Google

Med nyheter om sämre tider blir allmänheten mer orolig. Under augusti månad ökade antal sökningar på ordet lågkonjunktur avsevärt.
– Det finns en tydlig koppling mellan vad som skrivs i media och våra sökvanor, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR.

Att högkonjunktur är någon form av normaltillstånd för svenskarna avslöjas av Googles sökresultat. Det görs stadigvarande ungefär 2 000 sökningar varje månad på ordet ”högkonjunktur”. Det är en fjärdedel så ofta som högkonjunkturens motpart, lågkonjunkturen. Sedan årsskiftet och under våren googlades ordet ”lågkonjunktur” i genomsnitt 8 000 gånger per månad. Men i maj och under framför allt juni hände något. Sökresultaten ökade först till 11 500 i maj och sedan hela 30 500 för juni.

– I slutet av maj började media att rapportera om att Sverige kunde vara på väg in i en lågkonjunktur och under juni månad fylldes tidningarna alltmer om det. Medieuppgifterna fick många att själva via Google söka information om vad lågkonjunktur innebar, säger Magnus Sjöbäck.

Under augusti fördubblades medias rapportering om lågkonjunktur. Det fick svenskarna att i ännu större utsträckning vända sig till Google. Under augusti gjordes hela 68 600 sökningar på ordet ”lågkonjunktur”. Sambandet mellan vad som läses i media och lockar till sökningar är tydligt.

– Ordet ’lågkonjunktur’ är ett bra exempel som visar att när det görs en kommunikationsinsats skapas en nyfikenhet som leder till ett engagemang på internet. Det är nyfikenhet vi måste fånga upp. Jag är övertygad om att de företag med en tydlig kommunikationsstrategi blir de som klarar en lågkonjunktur bäst. Det blir de som kunderna kommer att hitta, säger Magnus Sjöbäck.

Kom igång med er kommunikation

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.