Google har strikta riktlinjer för vad sajter får och inte får göra för att hamna högre upp i sökresultaten och driva trafik. Här kan du läsa om fyra SEO-strategier som kan få din sajt att hamna i onåd hos Google.
- Köpta länkar – Att köpa länkar från bloggare, webbkataloger och andra sajter var en populär och ofta framgångsrik strategi för att driva trafik och hamna högt upp i sökresultaten under andra halvan av 2000-talet. Numera är strategin dock placerad på Googles svarta lista och påföljden för köpta länkar blir ofta en kraftigt sänkt ranking och synlighet.
- Cloaking – Cloaking innebär att du visar ett innehåll för sökmotorerna och ett annat för dina besökare, vilket innebär att varken sökmotorn eller besökarna får vad de har sökt efter, vilket är ett stort no-no för Google. Även denna strategi används för att maxa en sajts ranking på specifika sökord.
- Att mörka advertorials och annat köpt material – Advertorials är köpt reklam som ser ut som redaktionellt innehåll, advert + editorial. När den typen av innehåll länkas, och länken alltså leder till betalande part, kräver Google att en så kallad nofollow-tag används. Nofollow används för att uppmana sökmotorerna att inte följa länkarna på en viss sida, detta för att förhindra att betalda länkar påverkar sökresultaten. Självklart finns det människor och företag som undviker nofollow-taggen för att boosta sin ranking och hamna högre upp i sökresultaten och det leder ofta till bestraffningar från Google i form av minskad synlighet och ranking.
- Dold text och dolda länkar – Att gömma text och länkar på sin sajt kan bidra med att manipulera sökresultaten och anses då bryta mot Googles riktlinjer. Tumregeln är att om du har innehåll som enbart är till för sökmotorerna och inte för dina besökare, då kan du ligga illa till.
Här kan du läsa mer om ovanstående SEO-strategier och varför Google inte gillar dem.