Fyra företag som hamnade på Googles svarta lista | Greatness PR

Fyra företag som har straffats av Google

Förra veckan skrev vi om SEO-strategier på Googles svarta lista och som kan leda till hårda straff från sökmotorjätten. Det finns dock många de som inte har läst Googles riktlinjer tillräckligt noga och idag går vi igenom fyra företag som har fått sona sina SEO-brott.

  • Interflora straffades för advertorials – Inför alla hjärtans dag för två år sedan satsade blomföretaget Interflora väldigt hårt på så kallade advertorials, annonser utformade som redaktionellt innehåll, på flera olika nyhetssajter i Storbritannien. Interflora och sajterna glömde dock ”berätta” för sökmotorn att det handlade om köpta länkar, vilket är ett krav. Google drog ner Interfloras ranking och företaget befann sig långt ner i resultatlistorna tills sökvärdet återställdes elva dagar senare. Läs mer här.
  • C Penney åkte fast för brott mot ”länklagen” – 2011 inledde New York Times en utredning mot klädföretaget J.C Penneys SEO-taktik eftersom företaget hamnade högst upp i Googles organiska sökresultat på mer eller mindre alla deras olika produkter. Det visade sig att tusentals slumpmässiga sajter länkade till klädföretagets webb, och många av sajterna innehöll endast länken. Google såg snabbat att taktiken bröt mot deras riktlinjer och J.C Penneys ranking sänktes drastiskt under 90 dagar. Läs mer här.
  • BWM straffades för ”Doorway pages” – I början av 2006 sänktes BMW:s tyska sajts sidranking till noll efter att biljätten använt sig av doorway pages eller öppningssidor, som skapas och används enbart för att driva trafik till en sajt. Företaget fick tillbaka sin ursprungliga rank efter att de förbjudna sidorna städats bort. Läs mer här.
  • Google straffar sig själva gång på gång – Google har flera gånger valt att straffa sig själva för brott mot sina egna riktlinjer gällande SEO. 2012 fick SEO-teamet hos Googles webbläsare Chrome bakläxa för att ha betalt bloggare för recensioner och länkar, vilket som bekant inte är tillåtet. Läs om fler av Googles egna klavertramp här.

Bildkälla

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter