5 december 2019

SEO

Lokal SEO – vad det är och varför det är viktigt

Lokal SEO är avgörande för de företag som verkar på en lokal marknad. Fokus ligger på att synas i lokala sökmotorresultat där kunden befinner sig. På så sätt kan kunden nå er när ni behövs. Här kommer en SEO-guide som bland annat kan förbättra er synlighet och service på den lokala marknaden.

För att få en hög rakning kan man dela in vägen till framgång i tre kategorier: Hur nära kunden finns ert företag? Hur relevant är ert företag för sökningen? Samt, vad säger kunder om er verksamhet?

 

Adress på den lokala marknaden

Det kan kanske låta lite väl simpelt, men tänk på att ha en adress inom det område ni vill nå på er kontaktsida och att den adressen även finns på er Facebook, LinkedIn, Google my business och liknande plattformar. Om man som företag inte finns på den lokala marknaden blir det svårt. Ert företag har fortfarande möjligheten att komma med i sökresultatet, men ni rankas inte i den lokala kartan.

Om er verksamhet finns på flera olika lokala marknader, använd separata undersidor eller flikar på er sajt. Där bör finnas relevant information för intresserade kunder. Genom att optimera titlar, meta-beskrivningar och text kan man få resultat. Är er pr-byrå aktiv i Göteborg och Stockholm? Då kanske en av rubrikerna kan vara “Greatness PR – en strategisk kommunikationsbyrå i Göteborg och Stockholm”.

 

Mobilanpassa & optimera sidhastigheter

Majoriteten av alla lokala sökningar görs idag via mobilen. Det innebär att ert företag bör mobilanpassa er sajt för lokal SEO genom en responsiv webbplats. Det innebär att sidan anpassar sig efter varje enhet och storlek på skärmen. Använd större fonter som gör sidan mer lättläst. Använd också större bilder och redovisa endast nödvändig information.

Alla gillar snabba sajter, så även Google. Att säkerställa att er sajt laddar snabb och lätt att förstå är viktigt för SEO. Men ännu mer viktigt för era kunder.

 

Google my business

GMB är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper er att visa upp er företagsprofil och egen webbplats på Google Sök och Maps. Något som är viktigt för lokal SEO. Det finns mycket information att tillhandahålla, men här listar vi det viktigaste: skapa sidan, få den verifierad och fyll i så mycket information som möjligt. Tänk på vad era potentiella kunder skulle vilja se där. Exempelvis bilder, logga, företagsinformation och poster som skapar engagemang. Plattformen stödjer också meddelanden, frågor & svar och recensioner. Glöm inte att hålla informationen uppdaterad. Ändras era öppettider? Låt era kunder få reda på det.

 

Optimera röstsökningen

Allt fler använder röstsökning och prognosen är att det kommer växa stort de kommande åren. Därför är det viktigt att optimera för hur personer ställer frågor jämfört med när de skriver samma fråga. I tal använder kunder längre nyckelord jämfört med en vanlig sökning. Därför måste ni också SEO-anpassa ert innehåll för en mer ”pratig” ton. Lägg därför gärna till ord som vem, vad, när, var, varför och hur. Exempelvis ”Hur hittar jag bäst en pr-byrå i Göteborg och Stockholm?” eller ”Jag vill hitta en pr-byrå i Göteborg och Stockholm”.

 

Skapa, rensa & optimera omnämnanden

Omnämnanden och länkar från andra företag och sajter är bra. Länkar från andra sidor, så kallade backlinks, gynnar ens SEO. Ni kan också engagera lokala influensers i er verksamhet för att försöka få dem att skriva om er och länka till er hemsida.

Skriv upp er på kataloger, guider eller listor och se till att era uppgifter är uppdaterade och korrekta.  Dessa guider ser olika ut beroende på område och bransch, men kolla på vad som hamnar på Googles förstasida när man söker med era valda nyckelord.

 

Positiva recensioner & lokal SEO

I dag förlitar sig många kunder på just onlinerecensioner. Positiva recensioner spelar en stor roll när personer jämför ert företag med konkurrenter. 40 % av kunderna tar bara hänsyn till recensioner skrivna inom de senaste två veckorna. Så sikta på att få en eller två bra recensioner i månaden i stället för flera på några få dagar. Gradvis kommer du kunna bygga en stark portfolio med recensioner. Fokusera på att få recensioner på ställen där det spelar roll, exempelvis Google och Facebook. Ni kan exempelvis fråga nöjda kunder om en recension.

Genom att arbeta strategiskt och målmedvetet med lokal SEO kan ditt företag skapa mer trafik, leads och konverteringar till verksamheten.

 

SEO-guide

Vill ni ha hjälp med att utveckla er strategi för sökmotoroptimering – Ring oss på 010- 209 40 10 eller kontakta Fredrik Lagerström på fredrik.lagerstrom@greatness.se, 070 649 68 55.

Läs mer om Greatness erbjudande inom marknadskommunikation.