Mäklarblunder visar vikten av mediestrategi | Greatness PR

Mäklarblunder visar vikten av mediestrategi

När media knackar på dörren är det avgörande för företag att vara beredda på hur chefer, ledning och medarbetare kommunicerar och uttalar sig. Särskilt när det handlar om felaktigheter och misstag som väcker missnöje.

Det blev extra tydligt när en mäklarfirma kritiserades för att ha presenterat missvisande information i form av en kraftigt retuscherad bild på en fastighet.

Mäklarfirman retuscherade bort en stor kraftledning som stod på husets bakgård. När DN först kontaktade mäklarfirman uttalade sig den ansvariga mäklaren och menade att det inte fanns några problem med att presentera ett objekt med en retuscherad bild.

Köper man ett hus så kommer man och tittar och då står de där. Det här är inget du behöver fundera på. […] Den var borta från en av bilderna och det är inget problem. Allt har redovisats öppet, sade mäklaren till DN.

I samma artikel betecknar en av spekulanterna det hela som oärligt av mäklaren. Även branschorganisationen Mäklarsamfundets vd uttalar sig.

– Det är ett väsentligt föremål som retuscherats bort. Förutom att det är allmänt olämpligt så tycker jag att det är dumdristigt. Detta kan skada förtroendet för hur mäklaren väljer att handskas med tillgänglig information.

Dagen efter följer DN upp med en ny artikel där mäklarfirman backar och medger att det hela hade hanterats felaktigt och att de kommer agera annorlunda i framtiden.

– Vi har nu förtydligat ordentligt så ingen ska missförstå. Något av det viktigaste i vårt jobb är att ge en korrekt bild och beskrivning av de bostäder vi förmedlar. Att vara extremt tydliga är viktigt för oss och i detta fall hade vi möjlighet att förbättra oss ytterligare, sade mäklarfirmans kontorschef till DN.

Greatness kommentar

Från att ena dagen inte medge att något fel begåtts eller ens förstå kritiken till att nästa dag backa och erkänna misstag ger inte en trovärdig bild av organisationen. Här hade företaget behövt tydliga riktlinjer dels för vem som uttalar sig och hur kontakter med media ska se ut.

Det är positivt att mäklarföretaget till slut inser och medger sitt misstag, men problemen och skadan på deras varumärke hade kunnat undvikas med en uttalad mediestrategi, tydliga interna riktlinjer och viss krisberedskap. Då hade mäklarfirman kanske bara valt att presentera fastigheten med en annan bild från början.

Behöver du och ditt företag hjälp med mediestrategi, medieträning eller kriskommunikation? Kom igång genom att kontakta oss på Greatness på 0704 45 15 99 eller info@greatness.se

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter