Inför den internationella fredsdagen 21 september har Burger King bestämt sig för att försöka sluta fred med sin i särklass största konkurrent, McDonalds. I ett öppet brev föreslås ett unikt samarbete där de båda hamburgerjättarna förenar sina styrkor för att skapa en McWhopper och sedan skänka intäkterna från hamburgerhybriden till välgörenhetsorganisationen Peace One Day.
”Let’s end the beef, with beef.”
Kampanjen med McWhopper har som väntat uppmärksammats stort i sociala medier och på var och varannan nyhetssajt. McDonalds svarade snabbt på Facebook genom sin vd. De tackade nej till den utsträckta handen och föreslog istället att de båda företagen skulle ”göra något på riktigt för freden”, samt att Burger King gjorde bäst i att sluta jämföra deras rivalitet med de hemskheter som krig för med sig.
En uppriktig och godhjärtad kampanj från Burger Kings sida vars främsta motiv är att samla in pengar för världsfreden, ett cyniskt försök att utnyttja den internationella fredsdagen för att samla billiga poäng på sin största konkurrents bekostnad, eller möjligtvis både och? Kriget rasar vidare.