8 mars 2016

Varumärke

När bilden bär varumärket

bilderna i varumärket

Känner du igen varumärket?

Genom att välja bilder som bär varumärkets värderingar är chanserna större att innehållet också uppmärksammas. Här följer några lärdomar från bilder som kommunicerar smart på nätet.

1. Stick ut, fast med en röd tråd

Genom att skapa en bildstrategi, är det lättare att veta vilken bild som du ska använda vid vilket tillfälle. Inspireras av Benetton, som länge haft sitt unika bilduttryck som gör dem lätta att avkoda och tolka. Dessutom är det bra att bygga upp ett internt arkiv med bilder att ta från för att lyfta era budskap.

2. Bilder i olika sociala medier

Hämta inspiration från hur andra i er bransch kommunicerar med bilder i sociala medier. Kolla in Maersk på Instagram, de trollbinder med fotografier av vatten och båtar. Ett annat exempel är FedEx, som alltid verkar anstränga sig extra för att förmedla känslor. Datorförsäljaren Dell inspirerar på LinkedIn där de tydligt presenterar sitt erbjudande, med bild, film och citat. Facebook kryllar av varumärken och finurliga initiativ. Titta till exempel på Judes Childrens Research hospital, som verkligen berör.

3. Klä budskapet i känslor

Människan avkodar en bild eller ett foto tio gånger snabbare än en text. En bra bild låter mottagaren uppleva budskapet.

4. Låt målgrupperna bidra

Uppmuntra era målgrupper att berätta i sociala medier om deras erfarenheter av ert varumärke. Kom ihåg en tydlig hashtag! Ett bra initiativ är Australia.com på Facebook, där resande i Australien uppmanas att skicka in sina foton. Publiceringsrätten tillfaller Australia.com, och alla LIKES tillfaller dig som skickade in bilden. Win-win.

5. Låt era målgrupper lära känna ansiktena bakom företaget

Lyft fram de som representerar kompetensen i företaget, liten som stor, genom att anlita en duktig fotograf samt ta bra personbilder att använda i företagets kommunikation.

6. Upplösningen

De bilder som publiceras ska givetvis kunna användas i mängder av olika kanaler, och fungera oavsett plattform. När bilderna är producerade, se till att upplösningen är tillräckligt bra och att de svarar mot ert varumärke. Här, på kamerabild.se finns en storleksguide till olika digitala plattformar.

Det kanske allra viktigaste när du skapar innehåll, vare sig det är visuellt eller skriftligen, är att det måste vara relevant och tydligt för din målgrupp för att informationen ska nå ända fram.

Behöver ni hjälp att nå fram med er information och stärka varumärket? Kontakta mig gärna/AnnaSara

BILD: BENETTON, Oliviero Toscani.