Facebooks nya funktion ”reactions” ger användarna möjlighet att genom ikoner uttrycka olika sorters känslor gentemot ett inlägg. Funktionen har ännu inte lanserats men USA Today har testat de nya ikonerna – på tidningens framsida.
Utöver kommentarsfältet finns idag endast gilla-knappen som gör det möjligt att visa känslor via ikoner på Facebook. Med nya ”reactions” kan användarna uttrycka flera olika känslor som exempelvis Ilska, sorg och förvåning.
USA Today applicerade de nya ikonerna på tidningens framsida, där varje nyhet hade en ikon bredvid texten. Nyheten om hur en rysk missil råkade träffa Iran istället för Syrien hade exempelvis en arg ikon bredvid texten. Nyheten om hur en amerikan dödats i Frankrike ackompanjeras av ett ledset ansikte.
Tidningens användning av Facebooks nya funktion är ett tydligt exempel på när element av digitala och sociala medier inte är bakåtkompatibla med traditionella medier. Journalistikens uppgift är att redovisa fakta och nyheter ur en objektiv och neutral synvinkel, vilket blir svårt när en glad eller ledsen gubbe placeras bredvid. De flesta håller förmodligen med om att det är en ledsam nyhet när en oskyldig människa dör, tidningarna behöver inte berätta för oss att det är sorgligt.
Det är visserligen intressant att applicera en funktion, avsedd för digitala medier, i ett traditionellt medium. Men i det här fallet urholkades syftet med ”reactions”. Det är mottagarens uppgift att känna och tycka till, inte avsändarens.