Ny affärsmodell ökade Greatness PR:s omsättning med 26 procent - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Ny affärsmodell ökade Greatness PR:s omsättning med 26 procent

Svartvit bild på Magnus Sjöbäck, vd Greatness PR.

Magnus Sjöbäck, vd Greatness PR.

Kommunikationsbyrån Greatness PR bytte under 2022 till ny affärsmodell. Det bidrog till en rejäl ökning av omsättningen.  

– Vi utvecklas när marknaden förändras, nu upplever vi att fler vill köpa mätbara resultat oavsett kommunikationsinsatser. Många söker också förståelse för hur allt hänger ihop, säger Magnus Sjöbäck, vd Greatness PR.  

Under 2022 introducerade Greatness en ny affärsmodell utöver den traditionella modellen, så kallad retainer. Nu erbjuds även en abonnemangsform där kunder till ett fast pris får ett antal förbestämda aktiviteter per månad som är direkt kopplade till mätbara KPI:er och målsättningar.

Med abonnemangsmodellen blir det lättare för kunden att mäta vad de får för pengarna. Samtidigt blir det enklare att planera vilka aktiviteter som ska genomföras, säger Magnus Sjöbäck.  

Under det brutna räkenskapsåret ökade omsättningen med 26 procent jämfört med föregående verksamhetsår och landande på 9,6 MSEK. Ökningen beror delvis på den nya abonnemangsformen, men även på att Greatness erbjudande bättre linjerar med en mätbar kundresa oavsett vilka insatser som utförs.  

– Vi har breddat erbjudandet och täcker upp från varumärkesstrategi och IR-kommunikation, digital marknadsföring, SEO, krishantering och medierelationer till produktion av texter, filmer, inlägg och annat material för webben. Vi kombinerar också olika tekniker för att mäta effekten. För kunden blir det smidigt och effektivt med helhetslösningar anpassade efter deras förutsättningar och behov, säger Magnus Sjöbäck.  

Magnus Sjöbäck ser även att arbetet med både befintliga och nya kunder håller på att ändra karaktär.  

– Det är tydligt att fler köpare av kommunikation vill att våra processer ska fungera i deras digitaliserade flöden. Sedan är många köpare fortfarande sökande i hur deras marknads- och kommunikationsfunktion ska fungera för att prestera i en alltmer digitaliserad värld, här har vi tillsammans med hela kommunikationsbranschen uppdraget att utbilda marknaden. 

För mer information, vänligen kontakta
Magnus Sjöbäck, vd och seniorkonsult, magnus.sjoback@greatness.se, 070-445 15 99 

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter