Hej Peter Elvemo, och välkommen till Greatness! Berätta lite om din bakgrund!
– Jag började min yrkeskarriär på Borås Tidning, där jag arbetade fram och tillbaka under studietiden. Efter det har jag arbetat på TT, Dagens Industri, Aftonbladet, GP och Sveriges Radio. Jag har gjort allt från att vara sportreporter, nöjesreporter och nyhetsreporter till att vara redaktör, webbredaktör, fotograf, programledare och panelmedlem. På Borås Tidning har jag skrivit om alla småorter i Sjuhäradsbygden och på Sveriges Radio arbetade jag mycket med direktsändning. Sedan lämnade jag journalistiken och började jobba med content marketing på en juristfirma. Närmast kommer jag från en kommunikationsbyrå här i Göteborg, säger Peter Elvemo.
Varför ville du bli journalist?
– Inledningsvis ville jag bli journalist för att jag gillade sport. Min största önskan var att bli sportjournalist och därför var det väldigt stort för mig att få kliva in i den världen. På Sveriges Radio fick jag vara kommentator för en match på Borås Arena, vilket var oerhört mäktigt. Idag utövar jag fotbollsintresset genom att vara coach och fotbollstränare för ett lag. Och givetvis genom att heja fram Elfsborg och Kinnahult!
Du har tidigare främst arbetat som journalist. Hur känns det att ta steget in i PR-världen?
– Det här är mitt officiella steg över till andra sidan. Det känns spännande att få vara i navet av näringslivet. För mig är det viktigaste att få utföra hantverket, och jag tror att det här är ett perfekt sätt för mig att få utnyttja mina kompetenser på ett annat sätt än tidigare. Jag tycker att det finns ett syfte med ett väl utfört hantverk, eftersom det får en inverkan på samhället och därmed finns det ett socialt hållbart syfte, säger Peter Elvemo.
Vilka av dina erfarenheter tar du med dig?
– Jag har varit på väldigt många olika arbetsplatser, vilket gör att jag samlat på mig arbetssätt, perspektiv och tankegångar som är väldigt användbara även på Greatness PR. Som journalist har jag lärt mig mycket om hur man angriper en nyhet och en historia på bästa sätt. Sedan är det såklart en fördel att jag förstår hur medievärlden fungerar. Jag kan fånga båda perspektiven och har en bred förståelse för vad som är viktigt.
Är det viktigt för dig att det du jobbar med gör skillnad?
– Det viktigaste är att det finns ett syfte med det man gör. Sedan lägger jag mycket stolthet i ett snyggt hantverk och vill alltid kunna stå för det jag gör. Jag har stort intresse för hur budskap slår igenom och når sin fulla potential. Att få någonting att bli så stort som möjligt, sett ur ett kommunikationsperspektiv, är ett syfte så gott som något.
Hur känner du inför konsultrollen?
– Jag är diplomatiskt lagd och jag tycker att det är oerhört viktigt med en dialog. Som konsult betalar kunderna för vår expertis, samtidigt som det till viss del handlar om tycke och smak. Därför blir det i slutändan en fråga om att mötas. Jag tror att man måste vara öppen och så länge man kan motivera beslut ska det vara högt i tak.
Vad var det som lockade med Greatness PR?
– Jag har alltid tänkt att jag en dag skulle hamna i PR-branschen. Som journalist hoppar man från jobb till jobb, vilket både är en välsignelse och en förbannelse. Anledningen att det blev just Greatness PR var att jag kände att kunder och arbetssätt passar mina kompetenser. Jag kan använda mina kunskaper och översätta min erfarenhet ganska direkt. Dessutom fick jag ett väldigt bra intryck av Magnus och att Greatness PR verkar vara en schysst arbetsplats där man tar hand om sina anställda. Jag märker att mitt sätt att tänka uppskattas här – jag förväntas inte vara någon annan och får göra min grej, säger Peter Elvemo.