18 september 2020

PR, SEO

PR och SEO – så hör de ihop

två tjejer letar efter PR och SEO

Att komma högt på sökmotorer är nödvändigt för att hjälpa folk att hitta till er. Men visste du att PR och SEO hör ihop, ett aktivt PR-arbete är ett effektivt sätt att snabbt komma högre upp på Google eller andra sökmotorer.

Målsättningen med ett SEO-arbete är att på speciellt utvalda nyckelord komma bland topp tio, eller allra helst topp tre. Arbetet med SEO är fortlöpande och går inte att sluta arbeta med, men med rätt insatser kan ni få effekt som lever länge.

Eftersom Google och andra sökmotorer inte är transparenta med hur deras algoritmer arbetar, är SEO-arbete kvalificerade gissningar. Det som med säkerhet går att säga är att alla sökmotorer vill göra det så enkelt som möjligt för webbesökaren att hitta relevant information, oavsett om det handlar om billiga kläder eller aktuella forskningsresultat.

Centralt för att lyckas med PR och SEO och komma högt på sökmotorerna är nyckelord, keywords. Detta representerar användarbeteenden som era målgrupper har, det vill säga vad de söker efter. Till exempel PR byrå Göteborg, eller Resa Grekland.

Det löpande arbetet och metodiken omfattar fyra olika delar som tillsammans samt var och en är avgörande för hur väl de utvalda nyckelorden presterar.

– Innehåll på webbplatsen såsom välskrivna och anpassade texter, bilder och filmer etc

– Teknik såsom rätt webbstruktur, utvalda taggar, laddningshastighet etc

– Länkar från och till andra relevanta webbplatser

– Användarnas upplevelse av webbplatsen och antalet besökare

Idén med PR-arbete är att bygga kännedom i utvalda målgrupper. Det görs med information, både ingående och utgående. Genom att skriva intressanta nyheter, artiklar, pressmeddelanden, göra filmer och annan information, samt strukturera och distribuera dessa på rätt sätt ger ni både kvalitativt och intressant innehåll till era webbesökare. Det gör även att nyckelorden används regelbundet vilket sökmotorerna indexerar. Får ni publicitet kan det medföra inlänkar från välbesökta och högt värderade webbplatser. Även fler besökare efter ett nyhetsgenomslag har stor positiv påverkan på SEO – Google ger välbesökta sidor en boost.

Vill du ha förslag på hur ni kan arbeta med PR och SEO är du välkommen att kontakta magnus.sjoback@greatness.se eller 070-445 15 99 för kostnadsfri rådgivning över Teams, Zoom, personligt möte eller telefon.

Läs mer om Greatness erbjudande.