”Syns du inte, finns du inte”. Det är få saker som stämmer så väl med det gamla ordstävet som för närvaron på internet. Den som inte är synbar på internet får svårare i sin konkurrens.
– Fast det räcker inte att man syns, vi ser till att budskapen även läses genom att finnas i rätt sammanhang, säger Magnus Sjöbäck, vd för Greatness PR.
Ett av de mest effektiva sätt att synas på internet är att köpa annonsplats vid Google-sökningar. Då kommer annonsen bland de första resultaten vilket kan generera att hen direkt finner vad det hen söker. Det är inte en garanti att så sker, men sannolikheten är större.
– Annonsering på Google blir att gå före i kön, så att säga. Man syns överst och blir inte lika beroende av att komma på förstasidan i sökresultaten, säger Magnus Sjöbäck.
Klickfrekvensen är det mått som mäter hur ofta någon klickar på en länk. För en betald sökordsannons är genomsnittet 3.17 procent (källa: Camelonta). Det vill säga att av 100 som tittar på sidan med sökresultat är det i genomsnitt lite drygt tre personer som klickar sig in på annonsen.
– Tre personer kan kanske tyckas låta lite, men det är tre fler än vad som inte hade klickat sig vidare. Det är så vi ska tänka. Jämför gärna med en butik på gatan. Hur många går förbi den och hur många går in i butiken?, säger Magnus Sjöbäck.
Dock räcker det inte att annonsera, besökaren ska även attraheras av att vilja klicka på just din annons och inte konkurrentens. Lite som skyltfönster i den fysiska butiken. Det är något som Greatness PR hjälper sina kunder med – att skapa attraktiva budskap som lockar till fler klick. En genomgång av Greatness PR:s kunders sökordsannonsering och antal klick berättar att under perioden 1 januari – 31 augusti i år är medianen för kundernas klickfrekvens 5,15 procent.
– Vi ska ha i minnet att klickfrekvensen är generellt högre för konsumentbranschen än de som riktar sig mot B2B. Att då våra B2B-kunders klickfrekvenser ligger högre än riksgenomsnittet visar på att vi på Greatness PR arbetar med rätt metoder, säger Magnus Sjöbäck.