Inställda säljmöten, avblåsta kundevent och kunder som sitter hemma framför sina skärmar. Covid-19, coronavirus, sätter försäljningen och marknadsföringen på hårda prov men det finns lösningar och vägar framåt för att hålla affärerna igång i kristider. Här får du pr-konsulternas bästa tips.
Utnyttja tiden till att planera och producera
Just nu ligger allas prioritet, av naturliga skäl, i hur vi förhåller oss till de akuta hälsoriskerna och hur vi fortsätter arbeta på ett så säkert sätt som möjligt. Det kommer att komma till en punkt när alla online-arbetande kunder kommer att längta efter ny input och sociala sammanhang igen. Det viktiga är vad ni gör under tiden. Det är nu ni drar nytta av att redan ha planerat och producerat material som kan bygga nya relationer och underhålla befintliga. Det kommer till och med finnas stora möjligheter att odla nya kundrelationer för snart har potentiella kunder gott om tid att lyssna på demos eller case.
Tajma insatserna
Med många händelser i världen är det så klart trångt i både traditionell och social media. Arbetet kring hur företagen bäst hanterar Covid-19 tar resurser för det flesta det mesta samtidigt som vi alla har behov av att uppdatera oss och göra förändringar i hur vi arbetar och organiserar oss. Komplicerade budskap eller marknadsföring som kräver lite större engagemang från mottagaren bör nog vänta ett litet tag.
Bli mästare på videomöten
Även om sociala sammankomster ställs in kommer möten fortfarande vara en del av er verksamhet. Men i samband med Covid 19 flyttas de istället online. Tänk då på att:
– Ha koll på tekniken – undvik knastrande mikrofoner, dålig wifi-uppkoppling eller skärmdelningar som visar fel dokument.
– Var lika pigg och fräsch som vid ett fysiskt möte. Proper klädsel med en trevlig kamerabakgrund med rena ytor gör stor skillnad. Ditt virtuella rum är precis lika representativt för företaget som de fysiska konferensrummen.
– Tänk på kroppsspråket. I videomöten blir många trötta, börjar gäspa, korsar armarna och ser allmänt ointresserade ut. Lägg in en paus om det behövs. Kom ihåg att söka ögonkontakt genom att titta in i kameran ibland och sitta framåtlutad som vid ett fysiskt möte.
Lansera digitala kampanjer när kunderna är redo
Lansera era digitala kampanjer när ni märker att diskussionen i sociala medier (håll extra öga på Linkedin) handlar mindre om skyddsåtgärder mot viruset och mer om affärsrelaterade frågor. Trafiken på exempelvis Linkedin kommer, i samband med att många arbetar hemifrån, med allra största sannolikhet att öka kraftigt. Även de som sällan är där kommer att logga in oftare, och då har ni möjlighet att nå vanligtvis upptagna potentiella kunder samtidigt som kunder har tid att göra grundlig research – SEO-optimerat innehåll blir därmed ännu viktigare.
Satsa på webbinarium
I kölvattnet av Covid 19 har flertalet branschmässor och sammankomster tvingats skjutas upp. Vilket inte betyder att potentiella kunder, leverantörer och andra affärspartners inte har tid att ses. Tvärtom. Vanligtvis kan det vara tufft att locka deltagare till webbinarium men med färre konkurrerande möten kommer det att bli ett alternativ även om det är digitalt. Den sociala aspekten av webbinariet ger besökarna möjligt att ställa frågor live, chatta efteråt och dela med sig av egna erfarenheter. Glöm bara inte att förklara tydligt hur ovana webbinariebesökare ska göra tekniskt för att delta på ett bra sätt.
Läs mer om Greatness erbjudande inom marknadskommunikation.
Kom igång med er kommunikation
Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.