Under tisdagsmorgonen 18 februari arrangerade Greatness PR ett seminarium med rubriken ”Kommunikation för tillverkande företag”. Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR, och Jörgen Lindqvist, vice vd, delade kunskap om hur kommunikation kan användas för att positionera varumärket och göra framgångsrika kampanjer.
– Tillverkande företag har en unik möjlighet att sticka ut då den digitala konkurrensen ofta är relativt låg och omogen. Genom att bygga ett starkt varumärke, både på gamla traditionella plattformar och digitala, och skapa spetsiga kampanjer mot riktade målgrupper kan b2b–företag nå en unik position och framgång, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness.
Stort tack till alla som kom och ställde intressanta frågor!
Några frågor och svar från seminariet om pr och kommunikation för B2B-företag
Vår produkt är väldigt smal och nischad, hur kan marknadsföring hjälpa till?
Vad har era kunder för köpbeteende, i vilka kanaler nås de och vilka är deras behov? Vem är det som tar köpbesluten? Genom att göra en grundlig målgruppsanslys går det att utkristallisera vilka som är mest prioriterade att nå – och hur det lättast görs. Här passar det inte alltid med breda digitala kampanjer, utan mer spetsiga och personliga budskap. Två exempel är Linkedins InMail-funktion eller Google Ads.
Hur lång tid tar det att bygga en varumärkesstrategi?
Det beror på många faktorer som företagets storlek, ambitionsnivå, hur många personer som ska involveras i processen med mera. Processen att ta fram själva strategin kan göras på en till två månader. Sedan handlar det såklart om att implementera strategin i alla relevanta delar av företaget, det kan ta upp till ett år eller längre.
Vad är skillnaden mellan varumärke och image?
Varumärke kan sammanfattas som den målbild som styr hur verksamheten arbetar med att uppfattas. Image är hur omgivningen uppfattar verksamheten, det vill säga den externa uppfattningen av varumärket.
Hur ska vi tänka kring företagets varumärke?
Det enklaste sättet är att bygga varumärket utifrån styrkan i den befintliga image som redan finns hos medarbetare och kunder.
o Varför gillar medarbetarna företaget?
o Varför gillar kunderna företaget?
o Vad gillar era kunder hos era konkurrenter?
Men det är oftast inte det enda sättet, positionen behöver ofta väljas mer noggrant för att bli ett märke som särskiljs på marknaden.
Mitt företag jobbar endast med B2B-försäljning, hur ska vi tänka för att nå nya kunder?
De som tar beslut på företag är såklart också människor. De finns ofta i sociala medier som Linkedin, Facebook och Instagram. När det kommer till B2B-försäljning eller annan konvertering krävs många touch-points inför ett beslut eller köp. Positionera därför varumärket i flera olika kanaler exempelvis Linkedin, Facebook, Google och webbplatsen.
Maria och Nadja, konsulter på Greatness.

Frukostbuffé.
Jörgen Lindqvist, vice vd på Greatness.
Vill ni ha hjälp att bygga varumärke till önskvärd image, kontakta oss på 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se.
Läs mer om vårt erbjudande här.