Visste du att personer som inkluderar hashtags i sina inlägg i sociala medier kan få en hundraprocentig ökning i engagemang och räckvidd? För varumärken och företag är den siffran 50 procent. Verktyget är som bekant ett sätt att engagera användare i sitt innehåll och få extra dragkraft vid lanseringen av en ny produkt eller ett evenemang.
Trots dessa mer eller mindre kända faktum är det många som inte riktigt har koll på hur hashtags faktiskt fungerar och hur de utnyttjas bäst. Surepayroll har därför skapat en guide som lotsar oss igenom hashtag-djungeln.
Först och främst fungerar hashtags olika beroende på vilket socialt medium de används i.
På Twitter får inlägg med en eller två hashtags större spridning och engagemang än inlägg med tre eller fler.
På Instagram är förhållande omvänt då inlägg med elva eller fler får flest interaktioner – likes och kommentarer.
Facebook har inte haft funktionen lika länge som föregående två och det har visat sig att inlägg utan presterar bättre än inlägg med hashtags. Kurvan är sedan nedåtgående för varje hashtag som läggs till.
En bra hashtag är bland annat:
- Minnesvärd
- Unik
- Relevant för ditt innehåll
- Kort, koncis och konkret
- Utformad runt ett specifikt budskap
Läs Surepayrolls hela guide för fler praktiska tips.