För att skapa en framgångsrik Facebook-kampanj krävs mer än snygga bilder och vass copy. Det är minst lika viktigt att på olika sätt optimera kampanjer under tiden, här får ni tre konkreta råd på hur ni ökar chanserna för att er kampanj blir en succé.
Spara tid med Dynamic Creative
Facebooks verktyg Dynamic Creative gör att du kan lägga in en mängd olika versioner av de element som utgör en annons – bild, rubrik, copy call to action och så vidare. Facebook genererar sedan automatiskt annonser med alla möjliga kombinationer som sedan kan A/B-testas. Verktyget sparar tid samtidigt som du får så många annons-varianter som möjligt att testa innan kampanjen går igång.
A/B-testa
Att A/B-testa olika copy, bilder och landningssidor ger värdefull information om vad som fungerar innan kampanjen officiellt är igång. I test-fasen kan ni lägga in många olika versioner av annonserna och därmed se vad som fungerar bäst. Utifrån resultaten från A/B-testerna kan ni sedan lägga krut på de annonser och landningssidor som går bäst hem hos era målgrupper.
Skruva, uppdatera, ändra, övervaka
En Facebook-kampanj är inte klar bara för att den är igång. Se till att övervaka hur de olika annonserna presterar, hur besökarna beter sig på landningssidorna och så vidare. På så vis kan du justera det som inte fungerar förstärka det som ger resultat.
Vill ni ha hjälp med att utveckla er marknadsföring i sociala medier och optimera kampanjer – Ring oss på 010-209 40 10 eller mejla Dixie Thamrin.