Så optimerar du Facebook-kampanjen i tre steg  - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Så optimerar du Facebook-kampanjen i tre steg 

För att skapa en framgångsrik Facebook-kampanj krävs mer än snygga bilder och vass copy. Det är minst lika viktigt att på olika sätt optimera kampanjer under tiden, här får ni tre konkreta råd på hur ni ökar chanserna för att er kampanj blir en succé. 

Spara tid med Dynamic Creative

Facebooks verktyg Dynamic Creative gör att du kan lägga in en mängd olika versioner av de element som utgör en annons – bild, rubrik, copy call to action och så vidare. Facebook genererar sedan automatiskt annonser med alla möjliga kombinationer som sedan kan A/B-testas. Verktyget sparar tid samtidigt som du får så många annons-varianter som möjligt att testa innan kampanjen går igång. 

A/B-testa 

Att A/B-testa olika copy, bilder och landningssidor ger värdefull information om vad som fungerar innan kampanjen officiellt är igång. I test-fasen kan ni lägga in många olika versioner av annonserna och därmed se vad som fungerar bäst. Utifrån resultaten från A/B-testerna kan ni sedan lägga krut på de annonser och landningssidor som går bäst hem hos era målgrupper. 

Skruva, uppdatera, ändra, övervaka 

En Facebook-kampanj är inte klar bara för att den är igång. Se till att övervaka hur de olika annonserna presterar, hur besökarna beter sig på landningssidorna och så vidare. På så vis kan du justera det som inte fungerar förstärka det som ger resultat. 

Vill ni ha hjälp med att utveckla er marknadsföring i sociala medier och optimera kampanjer – Ring oss på 010-209 40 10 eller mejla Dixie Thamrin. 

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler nyheter