Facebook och Twitter har varsitt verktyg användare kan använda för att se och mäta resultatet för varje inlägg på flera olika sätt. Social Media Today har gått igenom verktygen och vilken typ av information och statistik de kan berätta, nedan följer en sammanfattning av analysverktygen för Facebook och Twitter.
Facebook Insights
Varje admin på en Facebooksida har tillgång till insights, där du får information om varje inlägg och även om sidan som helhet. Insight delar upp informationen i sju steg:
- Överblick: Här ser du hur sidan som sådan presterar – hur många nya likes du har fått och en överblick över samtliga inlägg.
- Likes: Här ser du i större detalj dina nya likes och när i tiden de kom samt om någon har slutat gilla sidan. Du kan här också benchmarka dina resultat mot andra liknande sidor.
- Räckvidd: Den här informationen berättar hur många användare som har sett var och ett av dina inlägg och hur många som har klickat på det.
- Besök: Här ser du statistik över besök på din sidas olika undersidor, exempelvis dina foton, din om-sida eller din tidslinje. Du ser också hur många personer som hamnade på din sida från en sajt utanför Facebook.
- Inlägg: Här ser du statistik för varje inlägg i större detalj. Du ser betald och organisk räckvidd för var och ett. Du ser också när de som gillar sidan är aktiva och online på Facebook.
- Användare: Här ser du statistik och information över de som gillar din sida. Var de kommer ifrån, deras ålder, och deras kön.
- Video: Ett relativt nytt verktyg där du kan se hur dina publicerade klipp tas emot, exempelvis hur mycket av klippet den genomsnittlige användaren tittar på.
Twitter Analytics
Twitter kallar sitt verktyg Analytics och med hjälp av det kan du se all möjlig statistik för varje tweet. Verktyget utgår från två övergripande statistikverktyg, Tweet Activity och Followers:
- Tweet activity: Här kan du klicka på varje individuell tweet och där se hur många som har sett den, hur många som har klickat på inkluderat url eller bild, samt hur många som har klickat sig in på din twitterprofil från tweeten. Tweet Activity är i sin tur uppdelad i två underkategorier:
Impressions: Här ser du hur många Twitter-flöden som den aktuella tweeten har hamnat i. Detta är uppdelat i organiska och betalda impressions. Du kan här också se vilken tid på dygnet som dina följare är aktiva. Därmed ser du när du har chans till störst räckvidd och störst engagemang.
Engagements: Här ser du antal retweets, favourites, klick och så vidare. Du kan också se hur många som har retweetat utan att klicka på länken i tweeten.
- Followers: Här får du information och statistik om dina följare – var de befinner sig, vilket språk de använder, samt vad de tweetar om mest.