13 november 2019

SEO, Tips

SEO guide: 6 vanliga misstag som är lätta att åtgärda

sökmotoroptimering med förstoringsglas och SEO guide

Det finns misstag som många gör gällande SEO, sökmotoroptimering. Här är en SEO-guide med sex av de vanligaste misstagen.

Dålig intern länkstruktur

Interna länkar är de länkar som går från en sida till en annan inom samma domän. Interna länkstrukturer är ofta förbisedda, trots att det är en av de mest värdefulla funktionerna i en SEO-strategi. Interna länkar gör det enklare att hitta ditt innehåll – både för besökare och för sökmotorer.  En enkel tumregel är att ingen undersida ska vara mer än två klick bort från startsidan eller från en undersida med CTA (Call to Action).

Missat att investera i länkvärdigt innehåll

En av Googles viktigaste rankingfaktorer är mängden och kvalitén på unika hänvisningar till en webbsida, så kallade backlinks. Ett vanligt misstag är att ägna mer tid åt kvantitet än åt kvalitet. Det bästa sättet att få länkar är att investera i länkvärdigt och kvalitativt innehåll – som besökare faktiskt vill länka till. En länk från en populär blogg kan göra mer för din sökmotoroptimering än hundratals länkar av låg kvalité. De är svårare att få, men det är också anledningen till att sökmotorerna litar på dem.

Optimerat fel sökord

Vad händer när du har investerat tid och energi i vettigt och bra innehåll, men du ändå inte får ökad trafik till din webbplats eller några konverteringar? Troligtvis har du optimerat fel sökord. Ta reda på vilka sökfraser din målgrupp använder sig av och korrigera sökordslistan efter detta för att göra den mer relevant. Varför inte göra en egen SEO-guide med sökfraser som fungerar för just er?

Glömt den lokala marknaden

Lokal SEO har hög konvertering och hälften av lokala mobila sökningar på Google letar efter information eller produkter i närheten. Om du har någon typ av lokaltjänst, är det med andra ord jätteviktigt att skapa innehåll som reflekterar detta. Exempelvis genom att inkludera stadsnamn bredvid dina riktade sökord, som kanske ”SEO-byrå i Göteborg”.

Låg frekvens av uppdateringar på hemsidan

Ett vanligt misstag är att inte kontinuerligt uppdatera och göra sökmotoroptimering på hemsidan. Det är viktigt att vara hörsam på när nya verktyg är implementerade eller rent tekniska problem uppstår. Regelbundna nyheter ger naturlig aktivitet och det är bra att se över sin innehållsstrategi då och då – det gäller att ha koll på nya trender.

Ingen analys av konverteringsgraden

SEO handlar inte bara om trafik och position i sökmotorerna, utan även om konvertering. Försök att inte fastna i vilka fraser som ger mest trafik. Många gånger kan fraser med lägre trafik konvertera bättre eftersom de är mer specifika. Att ligga på Googles förstasida på dessa ord kan leda till en hel del affärer. Det enda sättet att ta reda på detta är via exempelvis Google Analytics. Konfigurera konverteringsspårning för dina sökordsfraser och jämför de mot varandra för att se vad som ger bäst resultat. Det här gör att det blir enklare att optimera hemsidan och att veta vad som är värt ditt fokus.

Fler SEO-misstag att undvika hittar du här.

 

SEO-guide

Vill ni ha hjälp med att utveckla er strategi för sökmotoroptimering – Ring oss på 010- 209 40 10 eller kontakta Fredrik Lagerström på fredrik.lagerstrom@greatness.se, 070 649 68 55.

Läs mer om Greatness erbjudande inom marknadskommunikation.