23 december 2021

Sociala medier

Ska B2B-företag göra TikTok-danser? 4 trender på sociala medier inför ett utmanande 2022

Ännu ett år har passerat – så även i cyberrymden. Mycket har hänt mellan stormningen av Kapitolium 0ch den tredje vaccindosen. På sociala medier har roliga klipp gått virala exempelvis advokaten som inte blev av med kattfiltret och satsningar har fallit platta som pannkakor (någon som minns clubhouse?!). Hur kommer landskapet i sociala medier se ut under 2022? Här är fyra spaningar på de förändringar som varit aktuella under 2021 och hur de påverkar det kommande 2022.

Användarna blir mer medvetna om sin integritet.

Under 2021 gjorde Apple uppdateringar i samband med iOS 14 som tvingade appar att berätta för varje användare att data hämtas in och lagras för annonsering, med alternativet att tacka nej till spårning. Även Google arbetar alltmer åt samma håll, och under 2022 påbörjar megabolaget sin utfasning av cookies från tredje part under 2022. I takt med att fler användare väljer att stänga av spårning i sociala medier blir det också svårare för företag och annonsörer att nå ut till rätt målgrupp. För marknadsförare innebär detta inte att man bör kasta pengar på sämre presterande annonser för att få fart på statistiken. I stället kommer man under 2022 att behöva fokusera på att skapa värdefullt innehåll för målgruppen och sätta tydligare mätpunkter för konverteringar.

Ökat fokus på videoinnehåll.

Instagram kommunicerade under en presskonferens i juni 2021 att appen inte längre kommer fokusera på foton och stillbilder. I stället är det videoinnehåll som prioriteras, sannolikt för att rikta konkurrens mot den kinesiska storspelaren Tiktok. Instagram-användare kan förvänta sig fortsatt låg spridning och engagemang på stillbilder, och råds i stället till att fokusera på videos. I synnerhet funktionen filmrullar, ett format som tillåter videos på upp till sextio sekunder. Även andra kanaler så som Facebook och Linkedin fortsätter att premiera videoinnehåll, där större fokus riktas mot välproducerat material som talar till målgruppens intressen och behov.

B2B-företag tar hjälp av influencer marketing.

Med Linkedins senaste tillskott, kreatörsläget, blir det enklare än någonsin för yrkesverksamma och jobbsökande att skapa proffsigt innehåll med några knapptryck. Studier visar att marknadsföring med hjälp av influencers i högre grad kommer att leta sig in i B2B-sfären under 2022. Att sprida budskap i samarbete med en väl vald mikroinfluencer gör att innehållet blir mer personligt och relationen till målgruppen fortsätter stärkas. Kanske är du sugen på att testa dina egna vingar som influencer? Om inte kan det vara ett smart drag att hålla utkik för starka och växande profiler att kroka arm med under 2022.

Stäng inte dörren till Metaverse, NFTs och Bitcoin.

I oktober 2021 meddelade Facebook att moderbolaget byter namn till Meta, och snacket på stan skvallrar om att Zuckerberg har stora planer på att ta över världen med VR, AR och AI. I takt med att verkligheten och världen online knyts ihop allt närmare funderar privatpersoner tillika företag på om det kanske trots allt är värt att investera i memes. Även om B2B-företagens bäste vän ännu inte är VR-glasögonen så gör den kloke rätt i att inte avskriva metaverse som ungdomligt trams riktigt än. I kölvattnet av pandemin har plattformen NewSky XR arrangerat immersiva event för tiotusentals deltagare, och lyxvarumärket Gucci sålde en virtuell handväska för närmare 37 500 kr. Vad detta innebär för mindre aktörer inom B2B återstår att se, men vi gissar på att det inte dröjer länge innan teamsmöten sker med VR-glasögon.

Tredjepartcookies, influencers och videoinnehåll för B2B. Låter det rörigt? Vi på Greatness har koll så att ni slipper. Hör av er till oss för guidning igenom cyberspace!