7 oktober 2015

PR, Varumärke

Slutade lyssna – gick i konkurs

American Apparel

Skandalomsusade klädföretaget American Apparel står som bekant på randen till konkurs. De har i flera års tid publicerat sexistiska reklamkampanjer och företaget har konsekvent ignorerat den efterföljande kritiken. I dagarna ansökte om konkursskydd. De uppger även att de fått stöd för en omstruktureringsplan, som bland annat innebär stängning av flera butiker. 

Under de senaste åren har American Apparel fått stark kritik för sina reklamkampanjer som anklagats för att vara grovt sexistiska. Bolagets före detta vd  och grundare Dov Charney har också varit föremål för den skarpa kritiken efter att vid upprepade tillfällen anklagats för sexuella trakasserier och övergrepp mot sina anställda och mot de modeller som figurerat i reklamkampanjerna. I slutet av 2014 fick Charney sparken som vd för företaget.

Företaget har inte heller gått med vinst sedan 2009. De har gått back med 300 miljoner dollar, och skulderna ligger på 397 miljoner dollar. American Apparel är ett tydligt exempel på den yttersta effekten av att inte ta konsumenternas kritik och åsikter på allvar. De har kontinuerligt valt att inte lyssna på sin målgrupp, vilket har lett till att en stor del av deras kunder helt enkelt slutat handla hos dem. Konsumenterna sitter på en ovärderlig makt och det är avgörande för företag att ta deras kritik och feedback på allvar.

Den gamla klyschan om att sex säljer och att all PR är bra PR är oftast just en klyscha. Företag och marknadsförare måste förhålla sig till samhällsutvecklingen och följa kundernas omdömen och uppfattning, annars kan de möta samma öde som American Apparel, där utdaterad och omodern kommunikation totalt körde dem i botten.