Instagram har till skillnad från Facebook och Twitter hittills inte möjliggjort riktade reklam- och annonskampanjer. Försäljningen och administrationen av annonser har istället skett direkt mellan företag och plattformen vilket betyder att det har krävt stora resurser för att kunna annonsera i världens största bildbaserade sociala medium.
I juni förändrade Instagram detta då de meddelade att man var i färd med att implementera samma annonsverktyg som finns tillgängliga i Facebook för annonsering. Och sedan början av augusti kan marknadsförare nu skapa, planera, administrera och följa upp riktade annonskampanjer på Instagram.
Vilka konsekvenser detta kommer få återstår att se men klart är att Instagram direkt seglar upp som en av de största och viktigaste mobila marknadsföringskanalerna med sina mer än 300 miljoner aktiva användare världen över. Flera analytiker menar att Instagram kommer dra in över en miljard dollar redan nästa år och inom kort gå om både Google och Twitter när det gäller mobila annonsintäkter i USA.
När det kommer till Facebook-ägda Instagrams användare och hur de kommer påverkas så säger Mark Zuckerberg att planen är att gå varsamt fram och hitta en balans mellan annonser och användarvänlighet.