13 april 2016

Varumärke

Stärk varumärket med digital närvaro

Stärk varumärket

Företag måste synas digitalt. Men på frågorna hur och varför man ska lyckas med det skiljer sig svaren ofta åt. I en rapport från Google och Boston Consulting Groups konstateras att Sveriges marknadschefer behöver göra digitaliseringen till en konkurrensfördel för det egna varumärket, annars blir den garanterat till nackdel.

– En vanlig missuppfattning är att det digitala bara kan driva försäljning när sanningen är att det också kan vara en del av varumärkesbyggandet, säger Sofie Löwenhielm, retail industry manager på Google, till Dagens Media.

Varumärken byggs och stärks i både digitala och traditionella kanaler. Fördelen med den digitala utvecklingen är att det dels finns fler kanaler och möjligheter, dels en större mätbarhet.

– En genomtänkt digital närvaro är nödvändigt för alla varumärken som vill nå fram med sin kommunikation. Med digital kommunikation kan ett varumärke få en tydligare position på marknaden, vilket i sin tur skapar större intresse, säger Magnus Sjöbäck, vd Sjöbäck PR.

4 tips för en digital närvaro som stärker varumärket:

1. Börja med att inventera företagets varumärke, målgrupper och vision. Bygg sedan den digitala strategin därifrån.

2. Välj ut rätt kanaler. Ta reda på var era målgrupper befinner sig och satsa på er närvaro i de kanalerna.

3. Skapa en plan och ett schema för innehåll i de olika kanalerna. Uppdatera era kanaler regelbundet, varken överdrivet ofta eller för sällan – fundera hela tiden över vad målgruppen föredrar.

4. Anpassa innehållet efter de olika kanalernas förutsättningar. Det som fungerar på Facebook behöver inte fungera på Instagram.

5. Mät och följ upp.

Behöver ni hjälp med att ta fram en digital strategi? Kontakta oss gärna på magnus.sjoback@greatness.se, 070 445 15 99