YouGov har återigen sammanställt och rankat Sveriges starkaste varumärken. Ikea återtar förstaplatsen medan silver- och bronsplatsen går till Ica respektive Swish. Listan visar på två av de viktigaste sakerna i att skapa en varumärkesstrategi och bygga ett starkt varumärke.
Rankningen för Sveriges starkaste varumärken är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och baseras på indexpoäng. Index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.
Det tar tid att bygga starka varumärken
Majoriteten av företagen på topp 10-listan har byggt upp sina varumärken på den svenska marknaden under lång tid och flera av dem kan idag kallas institutioner i det svenska samhället. Ikea grundades 1943, Yes har sålts i Sverige sedan 1961, och Västerbottenost har tillverkats sedan 1800-talet.
Detta visar på att det tar tid att bygga starka varumärken, öka sin varumärkeskännedom, och att det inte finns några genvägar till att skapa trovärdighet.
Vikten av Touchpoints
Touchpoints, eller kontaktytor, innebär alla de punkter och ytor där kunderna har någon form av kontakt med ett varumärke. Det kan vara en annons, en hemsida eller en fysisk butik, och är en viktig del av att öka sin varumärkeskännedom. Om vi tittar på topp 10-listan består den till stor del av företag vars kunder har tät och kontinuerlig kontakt med varumärket. Swish, Ica, Wasabröd och Yes är varumärken som många svenskar möter dagligen.
För varumärken som inte har samma givna touchpoints som en fysisk matbutik eller en app gäller det istället att skapa andra kontaktytor, ju fler desto bättre, för att nå kunderna och stärka sitt varumärke.
Vill du ha hjälp att skapa varumärkesstrategi och bygga varumärke?
Kom igång med ert kommunikationsarbete, bygg varumärket till önskvärd image och öka er varumärkeskännedom, kontakta oss på 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se.