16 februari 2016

Varumärke

Kommunikationstrender 2016

Kommunikationstrender 2016: Den amerikanska PR-byrån Hotwire har i en rapport förutspått vilka kommunikationstrender vi kan vänta oss under 2016. Communications Trends Report 2016 är baserad på svar från 400 kommunikatörer i 22 olika länder. Nedan har vi samlat några av de kommunikationstrender som rapporten ser för 2016.

Värdegrundad kommunikation
I tider som dessa är det inte ovanligt att företag visar sin ståndpunkt i samhällsfrågor eller aktivt engagerar sig i sociala projekt. Ett skäl att engagera sig i vad som pågår i samhället kan vara affärsmässiga. Dock kommer det alltid finnas folk som inte håller med en, risken är då att dessa konsumenter förloras. Faktum är att företag har ett stort inflytande på människor, därför är det extra viktigt att tänka över sådan typ av kommunikation.

Läs om hur Sjöbäck PR arbetar med värdegrundad kommunikation.

Gå dit målgruppen leder dig
Hemsidan spelar en mindre roll än tidigare. Även om hemsidan fortsatt kommer vara ett ansikte utåt där det är viktigt att presentera information så kommer det bli allt viktigare att etablera en närvaro där konsumenterna och de viktigaste målgrupperna redan finns. Istället för att försöka få uppmärksamhet via annonser och banners, fokusera istället på att engagera via videos, bilder och interaktivitet på de plattformar som målgruppen använder. Hemsidorna kommer förmodligen inte att dö ut ännu, men de är nu en av flera delar som tillsammans utgör en relevant digital närvaro. En närvaro som även inkluderar flera andra kanaler för marknadsföring och direkt kommunikation med kunder och följare.

Åldern är bara en siffra
När en målgrupp ska definieras hör det till vanligheterna att låta åldern vara en betydande faktor. Hotwire menar att detta beror på lathet, då åldern alltid varit bland det första vi får reda på om människor. Att den spelar så stor roll i våra målgruppsdefinitioner kan också förklaras med föreställningen om att åldern bestämmer våra intressen och personligheter. Dessa föreställningar menar Hotwire är stereotypiska och det är snarare andra faktorer som definierar en målgrupp. Fokus bör alltså inte ligga på människors ålder, utan på att identifiera de olika målgrupperna, för att sedan lära känna dem på djupet.

Läs mer ur Communications Trend Report 2016 här