Sociala medier utvecklas hela tiden och en att lyckas med företagets kommunikation och marknadsföring ställer höga krav på att hänga med i utvecklingen. Här går vi igenom tre trender på sociala medier, områden som kan öppna nya möjligheter att nå era viktigaste målgrupper.
Fortsatt succé för Stories
Instagrams användare tillbringar nu mer tid i Instagram Stories än i det vanliga flödet. Stories-funktionen har också högre engagemangsfrekvens – och det gäller både för vanligt innehåll och för annonser. Det har gjort det till en blommande marknadsföringskanal som kommer fortsätta växa under 2019.
Framgången för Instagram Stories har självklart också uppmärksammats av Facebook (som ju har samma ägare som Instagram). Facebook satsar på sin egen Stories-funktion och med en enorm konkurrens för att synas i det ordinarie Facebook-flödet utgör Facebook Stories en bra möjlighet för företag och marknadsförare att nå sina viktigaste målgrupper.
Facebook favoriserar Native Content
Facebooks mål är alltid att användarna ska vara kvar på plattformen så länge som möjligt och därför favoriseras innehåll utan utgående länkar mer än innehåll som tar användaren ifrån Facebook.
Det kan låta problematiskt för företag som har som mål med marknadsföringen att driva trafik till hemsidan. Men ett sätt att både blidka Facebook och samtidigt driva trafik är att börja med innehåll utan länkar för att höja räckvidd och engagemang, sedan gå över till innehåll som länkar till hemsidan, och därefter alternera mellan de två.
Läs mer om olika typer av native content
Nytt på Instagram – shopping och IGTV
För ett par år sedan lanserade Instagram möjligheten för företag att lägga in produktlänkar i flödet. Nu går det att göra även i stories samtidigt som det är möjligt att ha flera olika produktlänkar i en bild eller story, vilket gör att användarna enkelt kan klicka sig vidare direkt till produktsidan.
I juni förra året lanserades även IGTV, Instagram TV, som till skillnad mot Stories tillåter klipp på över 15 sekunder. Att funktionen inte har någon tidsgräns gör den till ett attraktivt alternativ för varumärken som fokuserar på längre rörligt material, exempelvis tutorials eller bakom kulisserna-material.
Vill ni ha hjälp med att utveckla ert innehåll och strategi för sociala medier – Ring oss på 010-209 40 10 eller mejla Magnus Sjöbäck.