Att som företag synas där målgrupperna finns är A och O. När nu AI-modellerna klivit in i de flesta, om inte alla, branscher visar det sig att redaktionell synlighet kanske är viktigare än någonsin.
AI-modeller, som ChatGPT, Gemini och Perplexity tränas på stora mängder text från öppna källor, exempelvis vetenskapliga artiklar, nyheter, pressmeddelanden, Wikipedia, forum och företagswebbplatser.
Ju oftare en källa återkommer i träningen, desto mer sannolikt är det att modellen återger dess innehåll i svar – och “litar på” dess fakta. Exempel på källor som prioriteras är:
- Officiella myndigheter (ex. scb.se, who.int)
- Redaktionella medier (ex. TT, SvD, DN)
- Akademiska artiklar och rapporter
- Faktaresurser (ex. Wikipedia, Nationalencyklopedin)
Källor som privata bloggar utan källhänvisning, anonyma foruminlägg och ej faktagranskade sociala medier prioriteras bort.
Läs också: Så får ni publicitet i lokalmedia: Gör företaget synligt där det räknas
Därför borde företag prioritera redaktionella medier 2025
Redaktionella medier klassas som:
- Faktagranskade
- Redigerade
- Stabilt publicerade över tid
Detta gör att AI “lär sig” att dessa källor är mer pålitliga än till exempel reklambudskap, enskilda bloggar eller partsinlagor.
En studie från företaget Muck Rack visar att generativa AI-modeller som GPT‑4o, Gemini Flash/Pro och Claude citerar journalistiskt innehåll i över 27 % av alla svar, och i nästan 49 % när det gäller aktuella frågor.
Så när företag omnämns i trovärdiga medier, särskilt i samband med nyheter, analyser och reportage, ökar det deras synlighet i AI-modeller och stärker därmed också bolagets varumärkesposition.
För företag som vill lyckas 2025 är AI kanske viktigare än vad tidigare trott. Att arbeta strategiskt med publicitet har länge varit ett viktigt verktyg för att stärka varumärkeskännedom och trovärdighet, men nu kan det bli viktigare än någonsin för företag som även vill förbättra sin digitala position inom AI-sfären.
Läs också: Medial framgång när Greatness PR hjälpte GKN Aerospace vid uppskjutningen av Ariane 6