Den 6 juli markerade en viktig milstolpe för en av världens ledande leverantörer av flyg- och rymdteknik, GKN Aerospace, när Europas nya rymdraket Ariane 6 sköts upp från franska Guyana. Greatness PR fick uppdraget att hantera kommunikationen kring projektet och säkerställa exponering i media.
Premiäruppskjutningen av Europas nya rymdraket Ariane 6 blev en framgång för GKN som bland annat tillverkat och konstruerat raketens motorturbiner och munstycke från sitt huvudkontor i Trollhättan. Inför uppskjutningen fick Greatness i uppdrag av GKN att hantera kommunikationen kring händelsen, med målsättning att säkra uppmärksamhet och exponering i media.
För att lyckas med uppdraget distribuerade Greatness pressinformation och pressmeddelanden till ledande redaktioner som följdes upp genom telefonsamtal. Eftersom uppskjutningen skedde klockan 21 svensk tid, togs även en extra kontakt med redaktionerna under eftermiddagen och tidig kväll. Pressmaterial och Q&A för olika scenarier av utfallet planerades, för att på så vis vara förberedda för eventualiteter som kunde förekomma.
Läs också: 5 steg till ett lyckat pressevent
Resultatet: Genomslag i flera rikstäckande medier
Greatness arbete resulterade i en omfattande medieuppmärksamhet, med publiceringar i bland annat TT, Dagens Nyheter och inslag på TV4. Sveriges television (SVT), som direktsände uppskjutningen, intervjuade även GKN:s divisionschef för rymdverksamheten.
En ytterligare höjdpunkt var den exklusiva intervjun i Dagens industri mellan GKN:s verkställande direktör och Rymdstyrelsens generaldirektör under Almedalsveckan, som Greatness arrangerat dagarna före uppskjutningen.
– Det har varit ett intensivt och framgångsrikt uppdrag med stort medialt genomslag för vår uppdragsgivare GKN. Samarbetet har visat hur välplanerat kommunikationsarbete kan bidra till betydande publicitet som både gynnar GKN och branschen i stort, säger Magnus Sjöbäck, vd på Greatness PR.
Med rätt paketering kan en företagshändelse ge stora genomslag i traditionella medier, och bidra till att positionera bolagets varumärke. Vill ert bolag ha hjälp med publicitet, mediecoachning, kommunikationsstrategi eller mediekontakter? Hör av er!