Vill ni att ert industriföretag ska synas i medier, ranka högt på Google och synas i AI-sökningar? Här är några tips på vägen för att arbeta strukturerat och med mätbara målsättningar.
Att arbeta strategiskt med PR inom tillverkningsindustrin handlar inte bara om att få publicitet i branschtidningar. För ett B2B-företag är det nödvändigt att bygga förtroende, öka kännedomen och göra det enkelt att bli hittad av både inköpare, partners och framtida medarbetare. För många industribolag är kommunikation fortfarande en outnyttjad tillgång. Men rätt hanterat är PR och kommunikation en affärsdrivande kraft.
- Synlighet är en konkurrensfördel – både i branschmedier och i sökresultat
Inom industrin är affärer ofta långsiktiga, tekniskt komplexa och beroende av förtroende, historiskt genom personliga kontakter. Förtroende börjar med synlighet och kännedom. När ert företag syns i medier, i branschsammanhang och dessutom i Googles eller ChatGPT:s sökresultat, då ökar sannolikheten för er att hitta nya affärsmöjligheter.
Kombinera alltid redaktionell synlighet (pressmeddelanden, artiklar, opinionsartiklar eller expertkommentarer) med sökoptimerat innehåll på webben, då kallad basinformation. Det gör er både trovärdiga och enkla att hitta på webben.
- Innehållet måste spegla det ni vill bli associerade med
Vad vill ni vara bäst på? Vad är er unicitet? PR handlar om mer än att bara synas. Det grundläggande är att kommunicera sådant som gör er relevanta. Inom tillverkningsindustrin kan det handla om leveranssäkerhet, teknikutveckling, hållbar produktion, energieffektivisering eller kompetensförsörjning.
Det blir bättre kontinuitet att arbeta utifrån en innehållsstrategi som speglar er affär, ta då hänsyn till allt från redaktionella intervjuer och Linkedin-inlägg till debattartiklar och kundcase.
Läs också: Medial framgång när Greatness PR hjälpte GKN Aerospace vid uppskjutningen av Ariane 6
- Satsa på kontinuitet, inte bara punktinsatser
Endast en artikel ger ofta begränsad effekt. För att bygga ett starkt varumärke behöver ni tänka kontinuitet och långsiktighet. En planerad PR- och kännedomsstrategi över tid gör att ni klättrar i både Googles algoritmer och i era kundmålgruppers tankar.
Känn er säkra på att PR och kommunikation kommer att ge er nya affärsmöjligheter, och utgå från att det kommer ta lite tid om ni börjar från noll och inget.
Läs också: Torkskåpstillverkarens film genererade miljonvisningar i digital B2C-kampanj
- Så räknar ni hem PR-investeringen
PR och kommunikation är en strategisk investering. men precis som annan marknadsföring måste den kopplas till mätbara mål. Exempel på KPI:er
- Trafik till webbplats
- Antal leads eller offertförfrågningar
- Publicitet i branschmedier
- Position i sökresultat (SEO och AI)
- Employer branding-effekt i rekrytering
Mät före och efter varje PR-aktivitet så blir det lättare att koppla både den totala kommunikationen och enstaka insatser till konkreta affärsmål.
Vill ni få ert industribolag att växa med hjälp av PR?
Vi på Greatness PR har lång erfarenhet av att hjälpa B2B-företag inom tillverkningsindustrin att bli synliga i medier och på Google, samt numera i AI-miljöer. Vi vet hur ni kan använda PR och kommunikation för att få fler stärka ert varumärke, möjliggöra fler affärer och attrahera rätt kompetens.
Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er.
Bilden är AI-genererad