Att förstå skillnaden mellan marknadsföring och kommunikation är avgörande för företag som vill uppnå långsiktiga mål med hjälp av informationsspridning. En framgångsrik kommunikationsstrategi kan även ge stöd till marknadsföring och försäljning, eftersom kommunikation bygger förtroende och relationer som sedan gör det enklare att driva försäljning.
Vad innebär marknadsföring?
Marknadsföring handlar i grunden om att identifiera, förstå och nå ut till kundmålgrupper för att öka försäljning, stärka varumärket och driva affärsresultat. Marknadsföring omfattar aktiviteter som annonsering, kampanjer och digital marknadsföring. Målet är att generera intäkter genom att övertyga kunder om att välja just din produkt eller tjänst framför konkurrenternas.
Exempel på marknadsföringsaktiviteter:
- Reklamkampanjer
- SEM (sökmotormarknadsföring)
- Sociala medier-annonsering
- Försäljningsevent
Läs också: Fem steg till att lyckas med SEO för B2B-företag
Vad innebär kommunikation?
Kommunikation i denna bemärkelse är ett bredare begrepp som kan innefatta typer av informationsutbyte mellan ett företag och dess olika målgrupper, samt varumärkesupplevelse . Företag behöver ofta kommunicera med flera olika målgrupper, exempelvis kunder, samarbetspartners, aktieägare och de anställda. Oavsett målgrupp så handlar det alltid om att skapa och upprätthålla relationer, bygga förtroende och hantera företagets rykte. Kommunikationsarbete fokuserar på långsiktighet och syftar till att etablera ett starkt, trovärdigt och positivt varumärke.
Exempel på kommunikationsaktiviteter:
- Medierelationer och publicitet
- Employer branding
- Internkommunikation
- Corporate storytelling såsom kundcase
- Varumärkesstrategi
Läs också: 8 förutsättningar för en lyckad pr-kampanj
Så skiljer sig marknadsföring och kommunikation åt
Den största skillnaden ligger i målet. Marknadsföring fokuserar på att påverka beteende, generera försäljning och driva affärsmässiga resultat, det vill säga längre ner i den så kallade säljtratten. Kommunikationsaktiviteter har ofta ett större fokus på långsiktigt relationsbyggande, förtroende och att skapa bred kännedom hos både interna interna och externa målgrupper.
Viktigt att ta med sig är att kommunikation och marknadsföring är två integrerade discipliner som tillsammans driver affärsresultat.
Varje framgångsrikt bolag har en unik position på marknaden, se bara på stora varumärken som Volvo, Coca Cola och Ikea. För att hitta en unika position och särskilja sig på marknaden behöver företag en välgrundad kommunikationsstrategi. Genom att först bygga ett trovärdigt och långsiktigt varumärke kan marknadsföringen då enklare uppnå uppsatta mål och generera affärsresultat.
Vill ni ha hjälp att utveckla en varumärkesstrategi, ta fram en kommunikationsplan eller behöver ni ett bollplank i er kommunikation och marknadsföring? Hör av er till oss.