Virala kampanjer är nog de mest eftertraktade av världens alla byråer och företag, framför allt konsumentföretag. Att göra en enskild insats som sedan sprids till 10000-tals eller miljontals människor främst av egen kraft. Stor spridning brukar dessutom uppmärksammas av annan media och effekten förstärks ytterligare.
Här är ett nytt exempel på en säkerhetsfilm från flygbolaget Virgin America som fått viral spridning. De har hittat ett nytt sätt att få sina resenärer, och även andra, att ta till sig säkerhetsinformationen – du vet, om flytvästen, bältet och nödutgångar.
På drygt en vecka har filmen fått över fem miljoner visningar och snart 6000 kommentarer. Man blir inspirerad att boka en biljett hos Virgin bara för att få uppleva deras flygningar .
Säkerligen är denna satsning lätt att räkna hem även om det kostat mycket att ta fram filmen. Men var det från början självklart att det skulle bli en succé?
Kolla in Virgin America Safety Video. Förmodligen världens mest sedda säkerhetsfilm just nu.