12 september 2017

Varumärke

Varumärket äger – konsumenter allt mer värderingstyrda

Rapporten Sweden: The Brand Boycotter, utförd av Yougov, visar att en stor del av Sveriges konsumenter, 29 procent, slutar använda produkter till följd av en skandal eller att varumärket inte uppfyller vissa värderingar. Över hälften av konsumenterna kommer aldrig tillbaka efter en bojkott. Rapporten sammanfattas bland annat av följande stycke.

“Swedes punish companies that don’t behave according to their ethics and values. Mistreat of animals, product(s) having negative impact on consumers’ health and unfair treatment of staff are top reasons for boycotting a brand.”

Bland de 2000 svarande i rapporten är det endast fem procent som uppger att de återvänder till ett varumärke och köper produkterna i samma utsträckning som före bojkotten, medan hela 81 procent säger att de är lojala mot varumärken som de sympatiserar med.

Rapportens resultat visar hur viktigt det är för varumärken att leva efter de värderingar de kommunicerar och inte tumma på värdegrunden. För varumärken som lever som de lär finns å andra sidan stora vinster att göra i form av kundlojalitet.

Vill du veta mer om hur ert företag kan arbeta framgångsrikt med varumärket, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller via mail på magnus.sjoback@greatness.se