12 augusti 2015

PR

Varumärket som vände hån till hyllning

Arby’s

Vad gör ett varumärke när det under flera år blir hånat och förlöjligat på en av landets mest populära talkshows av en av landets mest populära tv-personligheter? Jon Stewart klev i förra veckan av The Daily Show. Sedan ett par år tillbaka har han regelbundet skämtat om snabbmatskedjan Arby’s och deras, enligt Stewart, undermåliga mat. Här är några av de slogans som The Daily Show tycker passar in på Arby’s och deras mat.

Isn’t there anywhere else we can eat?”

With sliced… something”

Technically It’s food”

Why not challenge your stomach to a fight?”

The meal that’s a dare – for your colon”

Medan många varumärken i samma position antagligen hade valt att hålla låg profil, undvika att kommentera skämten och därmed inte uppmärksamma dem ytterligare, eller till och med ringa sina advokater, så tog Arby’s vara på tillfället och gjorde det motsatta. I samband med Jon Stewarts sista show köpte Arby’s reklamtid och använde den till att hylla Stewart med ett montage av hans bästa förolämpningar. Snabbmatskedjan presenterade även sin senaste produkt – ”The Daily Deli”.

Taktiken och annonserna ledde bland annat till Arby’s fick 500 procent fler mentions på Twitter än innan, där majoriteten var positiva till varumärket och dess tilltag. Reklamfilmerna fick snabbt över 100 000 visningar på Youtube och den allmänna uppfattningen på sociala medier var att Arby’s är ett varumärke med humor och självdistans. Ibland finns det mycket att tjäna på att skratta lite åt sig själv.

Bildkälla