Så här i början av ett nytt år är det populärt med listor över förra årets bästa och värsta. Samma sak gäller årets värsta kommunikationsmissar. Nedan har vi samlat fyra blunders från förra året som får oss att undra hur de tänkt, eller om de tänkt över huvud taget.
NY Daily News skriver om ölmärket Bud Lighs kampanj ”UpForWhatever.
Kampanjen utgick från budskapet ”Den perfekta ölen för att ta bort ordet nej ur din vokabulär inför kvällen”, på deras ölflaskor. Kampanjen skapade stor upprördhet, som främst uttrycktes i sociala medier. Många menade att budskapet anspelade på våldtäkt i allmänhet och på den roll som alkohol spelar i många våldtäktsfall i synnerhet.
Contently skriver i sin värsta-lista om den amerikanska varuhuskedjan Bloomingdales…
vars annons innehöll texten Spice your bestfriend’s eggnog when they’re not looking (spetsa din bästa väns äggtoddy när de inte ser på). Annonsen fick sociala medier att explodera över Bloomingdales väldtäktsuppmuntran. Det som är mest anmärkningsvärt här är hur annonsen kunnat passera flera led av människor utan att någon reagerat på vad annonsen föreslår och insinuerar.
Contently skriver även om Volkswagen som antagligen står för förra årets största skandal.
I september upptäckte man att företaget utrustat 11 miljoner bilar med programvara som ger osanna utsläppssiffror. De hade alltså manipulerat myndigheters utsläppstest och framställt sina bilar som mer miljövänliga än vad de i själva verket är. Även om det inte handlar om ett kommunikationsmisslyckande så platsar Volkswagen på den här listan. En så allvarlig händelse påverkar och skadar ett varumärke och dess relationer med sin omvärld i många år framöver. Volkswagen erkände att de fuskat, vilket är ett första steg mot att reparera det skadade förtroendet och återställa företagets image.
Även Sverige fick sin beskärda del av kommunikationsmissar under 2015.
Grammisgalan går av stapeln den 24 februari, men redan i december kunde vi potentiellt se vilka vinnarna kommer att bli. Av misstag skickade någon en lista innehållandes sex Grammisvinnare ut till 2000 kontakter tillsammans med listan över nomineringar. De ansvariga hävdade att de avslöjade vinnarna inte är de faktiska, utan snarare gissningar. Huruvida det stämmer eller inte återstår att se, vad vi dock vet är att den ansvariga kommunikationsbyrån inte längre samarbetar med Grammisgalan.