Många företag och organisationer vill bygga starka varumärken och få fler att bli medvetna om vad de gör och står för. Men det finns många hinder och fällor på vägen mot att bygga varumärke, här berättar vi om några av de vanligaste och hur de kan undvikas.
Brist på genomgående budskapsstrategi
Det är lätt att vilja sätta igång och producera reklamfilmer och en ny hemsida direkt. Men utan en stabil grund av värderingar och budskap att stå på som hela företaget är överens om blir både kommunikationen och varumärket spretigt och otydligt. Börja istället med att bygga varumärke från grunden – skapa varumärkesstrategi och tillhörande kommunikationsplan som ger en sammanhållen och långsiktig grund för all kommunikation.
Kommunikationen går inifrån och ut
Många företag går i fällan att centrera kommunikationen kring vilka de är och vad de gör, istället för att berätta om det som är intressant, det vill säga vad de bidrar med till kunder och omvärld. Kundvärde, eller varumärkeslöften är relevanta och inspirerande för både potentiella kunder, medarbetare och samhället i stort. Till exempel, ett företag som säljer affärssystem bör inte fokusera kommunikationen kring tekniska specifikationer, utan om utmaningar som kunderna har och mervärden som ert system medfört.
Låg frekvens och varierad kvalitet
Kommunikation- och varumärkesarbete är ett maraton, inget sprintlopp. En radiokampanj, brandade bilar eller andra punktinsatser kan vara kul för stunden, men ger i princip aldrig några långsiktiga effekter för varumärkeskännedomen. För att öka kännedomen om ert företag på rätt sätt krävs att ni kommunicerar kontinuerligt och på ett sätt som kvalitativt linjerar med hur ni som företag vill uppfattas.
Vill du ha hjälp att bygga varumärke?
Kom igång med ert kommunikationsarbete och bygg varumärket till önskvärd image, kontakta oss!