20 november 2020

PR

4 PR-missar du inte får… missa

4 PR missar du inte får missa

2020 har varit ett kaosartat år på många sätt. Några företag har haft det extra svettigt, här är några av årets värsta PR-missar.

Ingen bonus till ICA

När ICA i början av året förändrade sitt bonussystem ledde det till kraftig kritik från kunderna och till och med en protestlista med över

5000 påskrifter. Många såg tilltaget som ett sätt att betala ut mindre pengar i bonus till kunderna, medan ICA fortsatte att argumentera för det nya systemet.

Det var inte heller bara kunderna som blev upprörda, även flera ICA-handlare stämde in i kritiken om att det nya systemet missgynnar äldre ensamstående människor.

Till slut backade ICA och drog tillbaka den mest kritiserade delen av det nya systemet.

Foodora cyklar i diket

Foodora ökade omsättningen med nästan 90 procent i fjol och har anställt 1000 nya bud under perioden mars till september i år, men samtidigt berättar företagets anställda ännu en gång om dåliga villkor, usla löner och osäkra arbetsförhållanden. Foodora har fått den här typen av kritik, men nu berättar anställda om att villkoren blivit ännu sämre.

En av Foodoras reaktioner på kritiken var att tillsätta en utredning, men med tanke på att företaget fått samma kritik under flera år kan det lätt ses som en minst sagt otillräcklig åtgärd som dessutom görs enbart för att få stopp på uppmärksamheten i media.

Samtidigt kommer företaget fortsätta använda det kritiserade systemet som mäter hur fort buden arbetar och som många menar bidrar till stressen.

Läs också: 2019 års största PR-misstag

Jättarnas utdelningar

Coronapandemin har onekligen påverkat alla delar av samhället, inte minst Sveriges företag och näringsliv. Volvo, SKF och Assa Abloy är tre av Sveriges största företag, som när regeringen beslutade att betala ut permitteringsstöd ansökte om pengar.

Samtidigt valde alla tre att betala ut miljardbelopp i utdelning till sina aktieägare.

Kritiken lät inte vänta på sig och Tillväxtverket skärpte reglerna kring permitteringsstödet vilket ledde till att två av företagen ändrade sig, Volvo ställde in utdelningen och SKF drog tillbaka sin ansökan om stöd. Assa Abloy däremot fortsatte på den inslagna vägen och det återstår att se om företaget nu tvingas betala tillbaka stödet.

Burger King missar med majonnäs och metanutsläpp

En viktig tumregel inom PR och varumärkesbaserad kommunikation är att allt som sägs är sant och faktagrundat. Burger King valde dock att ignorera den regeln två gånger om under 2020.

Först marknadsförde företaget en ny produkt för veganer som sedan visade sig innehålla äggbaserad majonnäs. Burger King hävdade att de gjort det tydligt i marknadsföringen att den aktuella hamburgaren var gjord för flexitarianer, men The Advertising Standards Authority höll inte med och förbjöd snabbt annonserna. Burger King anklagades för att profitera på den vegetariska trenden utan att göra sin läxa först.

Nästa PR-miss från Burger King skedde i somras när företaget hävdade att de kunde minska metanutsläppen från deras boskap med 33 procent genom att mata dem med citrongräs. Flera forskare gick snabbt ut och sa att minskningen snarare är tre procent och hamburgarföretaget anklagades för greenwashing och för att plocka billiga poäng hos konsumenterna med en vilseledande PR-kampanj.

Behöver ni hjälp med att utveckla strategier för krishantering eller förbereda er kriskommunikation, Ring oss på 010-209 40 10 eller maila Magnus Sjöbäck.