Denna text är skriven delvis med hjälp av AI.
Att hålla företagsnyheter fräscha och engagerande kan vara en utmaning, särskilt när tids- och resursbegränsningar kommer i vägen. Ett aktuellt och regelbundet nyhetsflöde är avgörande för företags online-närvaro, inte minst när det kommer till SEO och komma högst upp i sökmotorerna.
Det finns flera olika AI-verktyg där du som användare ställer frågor och får svar, så kallade konversativ AI. Några av de vanligaste är ChatGPT (utvecklat av OpenAI), Copilot (utvecklat av Microsoft) och Gemini (utvecklat av Google).
Här är fyra tips för att snabbt och enkelt skapa nyheter med hjälp av AI.
1. Få tips om nyhetsuppslag och vinklar
AI-verktygen kan hjälpa till att identifiera intressanta och aktuella ämnen för er bransch, och ge idéer på vinklar och rubriker utifrån dessa.
ChatGPT fick här frågan: Ge några förslag på SEO-nyheter som handlar om marknadskommunikation.
Några av svaren blev:
- ”Anpassa din SEO-strategi för lokala marknader”
- Ta reda på hur lokal marknadskommunikation påverkar sökresultaten och hur du kan anpassa din SEO-strategi för att nå en lokal publik.
- ”Vikten av mobilvänlig webbdesign för SEO och marknadskommunikation”
- Diskutera hur mobilanvändning påverkar SEO och marknadskommunikation och ge tips om hur man skapar en mobilvänlig webbplats.
- ”Utvecklingen av visuellt sökande och dess påverkan på marknadskommunikation”
- Utforska hur visuella sökfunktioner utvecklas och på vilket sätt de kan påverka sättet vi kommunicerar på nätet.
- ”Content Marketing och SEO: En stark allians för marknadskommunikation”
- Betona vikten av att integrera content marketing och SEO för att förbättra marknadskommunikationen och öka synligheten online.
- ”Sociala medier och dess roll i SEO och marknadskommunikation”
- Diskutera hur närvaro på sociala medier påverkar sökmotorresultat och hur man kan använda sociala plattformar för effektiv marknadskommunikation.
2. Ta fram utkast på nyheter
På några sekunder kan verktyget sedan hjälpa till att ta fram ett utkast på nyheten.
ChatGPT fick frågan: Skriv en SEO-nyhet som handlar om: Sociala medier och dess roll i SEO och marknadskommunikation.
3. Förädla och förbättra
Då AI-verktygen läser av internet och skapar efter redan producerat material är innehållet ofta generiskt, utan större djup. Så texten som skapas ska ses som just utkast, där det är er uppgift att förbättra och anpassa efter er verksamhet och målgruppers utmaningar. Vilka professionella insikter kan ni bjuda på, vad tänker era kunder och potentiella kunder på just nu?
4. Skriv igenom
Även om AI-genererade texter ofta är välskrivna finns det några vanliga kännetecken för en AI-text. De innehåller bland annat många pronomen (sitt, din, de, era) och är repetitiva (för att gynna SEO och få med fraser flera gånger i texten). Det är även vanligt att texterna upplyser om det uppenbara.
Lägg en stund på att förkorta, förbättra och skriva igenom. Lägg in ert språk och för in företagets värdeord. Du kan även testa att be AI ta bort olika ord eller omformulera delar.
Så här blev slutresultatet
Exemplet är taget från Greatness eget nyhetsflöde, här hittar ni hela texten:
I just detta fall bedömdes texten ha så pass hög verkshöjd (för att vara AI-genererad) så endast mindre justeringar behövdes.
Vill ni skapa nyheter med hjälp av AI?
Kanske behöver ni hjälp med ett frekvent nyhetsflöde eller vill ha tips på vägen att komma igång med er kommunikation? Hör av er!