I en värld där vi ständigt matas av information och inkorgar som svämmar över av mejl är konsten att göra engagerande nyhetsbrev ett effektivt sätt för företag att nå igenom bruset. Men för att fånga publikens uppmärksamhet krävs noggrann planering och strategi. Här är några tips för att lyckas skapa bra nyhetsbrev som engagerar läsarna.
Tydligt syfte
Ett nyhetsbrev kan vara ett sätt att nå ut till potentiella köpare, men det är främst ett effektivt verktyg i att bygga och underhålla relationen till befintliga kunder, det vill säga långt ner i kundresan.
Innan ni börjar designa och skriva nyhetsbrevet är det viktigt att definiera syftet och vad som ska kommuniceras. Genom att följa en tydlig målsättning under arbetsprocessen säkerställs också att rätt budskap genomsyrar innehållet.
Fånga intresset direkt
Publikens uppmärksamhet är begränsad, därför är det viktigt att fånga läsarnas intresse direkt. En engagerande titel och en lockande ingress är nyckeln för att få fler att vilja läsa vidare. Genom att sammanfatta det centrala budskapet tidigt in i nyhetsbrevet ökar också chanserna att fler tar del av innehållet. Tänk innehållet som en nyhetsartikel, där det viktigaste kommer först, följt av kompletterande information.
Användarvänligt och visuellt tilltalande
För att göra ett bra nyhetsbrev som engagerar läsarna är språket och designen viktiga delar. Se till att texten är lättläst och att den visuella layouten är tilltalande. Använd punktlistor, bilder och länkar för att bryta upp texten och göra den mer lättöverskådlig och intressant för läsarna.
Bra nyhetsbrev publiceras regelbundet
För att behålla läsarkretsen är det viktigt att nyhetsbrevet publiceras regelbundet. Det bidrar till att mottagarna bygger upp förväntningar inför kommande utgåva, samt håller er top-of-mind hos kunderna. Även de interna arbetsprocesserna underlättas av tydliga deadlines som gör det möjligt att i god tid planera innehållet och det kommande utskicket.
Variation bygger intresse
Erbjud en bredd av olika ämnen och för att hålla läsarna intresserade. Antingen genom att variera innehållet i varje enskilt nyhetsbrev, eller använda specifika teman för varje ny utgåva. Att erbjuda nytt och spännande innehåll ger läsarna en anledning att fortsätta vilja ta del av innehållet. Tänk på att alltid ha en tydlig koppling till er verksamhet och vilket innehåll mottagaren sökte då de började prenumerera på nyhetsbrevet.
Håll det lagom långt
Ett vanligt misstag är att i nyhetsbrev försöka berätta allt, kanske lägga med alla av de senaste tidens händelser och nyheter. Men mottagarna har ofta begränsat med tid och deras uppmärksamhet går snabbt vidare. Fokusera på det viktigaste, ofta kan det räcka med 3-5 olika rubriker.