Företag som tar samhällsansvar har större marknadsvärde. Det säger ekonomiprofessorn Lars Hassel i ett pressmeddelande från Högskolan i Gävle. Han har i över 15 år undersökt hur pensionsförvaltarna, som står för 90 procent av omsättningen på aktiebörsen, investerar.
”Min forskning kan visa att företag som har gott anseende och goda betyg när det gäller hållbarhet också har bättre marknadsvärde, dvs kursutveckling. Ansvarsfullhet och hållbarhet ger en extra guldkant”, säger Lars Hassel, ekonomiprofessor vid Högskolan i Gävle.
Sedan Lars Hassel inledde studien på pensionsförvaltares placeringsval i början av 2000-talet har det skett stora förändringar. Då var det få som valde företag utifrån deras samhällsansvar, idag har det blivit mer regel än undantag. En hållbar samhällsposition har dessutom blivit en stark marknadsfördel för bolagen.
”De dominerande aktörerna undviker företag som inte är ansvarsfulla, vilket gör att de företagen inte är attraktiva varken för kunder eller ägare”, säger Lars Hassel.
Att driva ett genomtänkt och långsiktigt samhällsengagemang är alltså en nödvändighet för att påverka värdet på företaget positivt.
Greatness PR hjälper företag att paketera och sprida samhällsengagemang till omvärlden. Läs mer här eller hör av er till vd magnus.sjoback@greatness.se eller ring 010-209 40 10.