Genom att optimera webbplatsens innehåll med relevanta nyckelord ökar möjligheten att komma högre upp på sökmotorernas träffar och därmed få in mer organisk trafik. Men hur vet man vilka nyckelord som är relevanta? Här är några av de bästa verktygen för att genomföra en sökordsanalys.
Varför är nyckelord viktiga?
Nyckelord är de ord eller fraser som användare, de som potentiellt söker efter er verksamhet, skriver in i sökmotorn. Dessa hjälper sökmotorn att förstå sammanhanget av innehållet vilket i sin tur ökar chansen för er webbplats att komma högre upp i resultaten.
Organisk trafik från är ofta extra värdefull då det oftast är användare som aktivt söker efter information relaterat till era tjänster eller produkter.
Inom betald marknadsföring är det viktigt att de relevanta nyckelorden finns på sidan man länkar till (landningssidan). Nyckelorden säkerställer att annonserna visas för användare som har större chans att konvertera, genom att komma högst i flödet av det organiska resultatet.
Även användarupplevelsen ökar när nyckelord från sökordsanalysen finns med på sidan. När användarna hittar det de söker på webbplatsen ökar sannolikheten för interaktion, konverteringar eller återkommande besök.
Bästa verktygen för en sökordsanalys
Google Keyword planner:
I Google Ads finns det ett gratisverktyg som heter Google Keyword Planner (eller Sökordsplaneraren på svenska). I Google Keyword Planner går det att se sökvolym och hur konkurrensutsatta valda nyckelord är, samt vad orden/fraserna i genomsnitt kostar vid annonsering.
SEMrush
SEMrush är ett omfattande SEO-verktyg som ger sökdata för organiska nyckelord, hur svåra de är att nå högt upp i sökmotorerna och konkurrens på nyckelorden. Finns både i gratisversion, som har begränsade funktioner, samt betalversion.
Ahrefs
Ett riktigt kraftfullt verktyg är Ahrefs. Det ger insikter om allt inom SEO och sökordsanalys. Verktyget ger data om sökvolym, svårighetsgrad för nyckelorden och även insikter om konkurrenters strategier. Här krävs en prenumeration för full tillgång.
Tips på vägen
Relevanta nyckelord för er verksamhet är både de som era intressenter söker på, och som har bäring för verksamheten. Generella ord och fraser (som exempelvis torkskåp eller ekonomikurs) har högre konkurrens (hög andel sökningar), och innefattar även träffar som kanske inte är relevanta för er verksamhet. Längre fraser som torkskåpstillverkare i Hova eller ekonomikurs för företagare är mindre konkurrensutsatta, och har potentiellt högre relevans för er verksamhet.
Börja med att välja ut 10-20 fraser och arbeta med dem. Använd dem aktivt i nyheter, innehåll på webben och spåra gärna utvecklingen i Google Analytics – Google Search Console.
Det bästa verktyget beror på era behov
Tänk på att det “bästa” verktyget beror på ert företags specifika behov. Greatness har expertis inom SEO och sökordsanalys. För mer information om effektiv sökordsanalys och hur dessa verktyg kan gynna er närvaro, kontakta Greatness. Vi hjälper er öka synligheten och nå ut till era målgrupper på ett framgångsrikt sätt genom en strukturerad SEO-strategi.
Nyckelord, sökord och värdeord – vad är skillnaden
Nyckelord är de ord och fraser som organiskt genererar trafik till webbplatsen. Dessa ord är det viktigt att arbeta löpande med i all kommunikation för att bibehålla och öka den organiska trafiken.
Sökord är de ord och fraser för betald annonsering. Dessa kan vara både varumärkesbyggande, såsom värdeord, och marknadsorienterade.
Värdeorden har syftet att bygga varumärkeskännedom på webbplatsen. För att ta fram dessa behövs en större analys av den befintliga trafiken samt vad som uttrycks på webbplatsen. Värdeorden är en bärande del av kommunikationskartan.

Daniel Ansund
Digital Marknadsförare