SEO, sökmotoroptimering, är ett av de viktigaste sätten för bolag att locka besökare till webben, där första sidan på Google är målet. Men det krävs mycket för att göra moder Google nöjd, bland annat kvalitativt innehåll och en snabb och besökaranpassad webb. Här har vi samlat fyra tips för att hamna högst upp på Google 2023.
1. Skapa relevant och engagerande innehåll som tilltalar sökaren
I takt med utvecklingen av AI-program som på några sekunder genererar innehåll är det nu viktigare än någonsin att skapa relevant och engagerande innehåll som tilltalar sökarens intentioner och behov. Google belönar relevans och kvalitet, och märker av om besökaren antingen snabbt lämnar sidan eller är intresserad och klickar sig vidare.
Även frekvens och regelbundenhet är viktigt – har ni ett nyhetsflöde så försök skriva minst en gång i veckan.
Läs också: PR och SEO – så hör de ihop
2. Ha en användarvänlig och sökmotorvänlig design
Webbplatser som erbjuder en användarvänlig och sökmotorvänlig design kommer också att rankas högre på Google, vilket betyder att det är viktigt att ha en responsiv webbplats som fungerar bra på både dator och mobila enheter.
Bygg strukturen så att det är enkelt och intuitivt att färdas mellan webbplatsens undersidor. Länka fritt och guida besökaren med en tanke – vad vill ni att de ska besöka näst?
Hur snabbt webben laddar är även det en viktig faktor. Be din webbutvecklare regelbundet utföra förbättringar.
3. Bygg högkvalitativa inkommande länkar från andra webbplatser
Något som kan vara svårt, men Google rankar högt, är länkbyggnad. Att ha högkvalitativa inkommande länkar från andra auktoritativa webbplatser kan ha en betydande effekt på hur väl en webbplats rankas på Google. Det är dock viktigt att notera att länkbyggnad ska ske organiskt och på ett etiskt sätt, för att undvika straff från sökmotorerna.
Tips på att skaffa inkommande länkar är exempelvis genom att be samarbetspartners och kunder att länka till webben eller skriva gästbloggar på andra webbplatser.
Läs också: Sveriges mest googlade ord 2022 – Ukraina, hur gammal är Putin och Börje Salming
4. Övervaka och anpassa din sökmotoroptimering
Använd analysverktyg som Google Analytics och Google Search Console för att övervaka trafiken som kommer till webbplatsen. Genom att analysera data kan du identifiera sökord som lockar besökare och hitta andra områden som behöver förbättras.
Med exempelvis verktyg som SEMrush eller Ahrefs kan du övervaka konkurrenterna och anpassa SEO-strategin därefter.
Vill ni också hamna högst upp på Google? Greatness PR är en digital kommunikationsbyrå som hjälper företag nå ut med sitt varumärke – via traditionella medier och digitala kanaler.
Kom igång med er kommunikation
Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.