Nimo är ett svenskt företag som tillverkar mycket energisnåla torkskåp, de är dessutom världens största torkskåpstillverkare.
Torkskåp används som bekant för att torka kläder, skor, och andra textilier. Nimos torkskåp är både marknadens mest energisnåla och effektiva, och som marknadsledare behöver de berätta hur torkskåpet ska användas på bästa sätt och hur olika textilier bör hanteras och torkas för att minska miljöpåverkan och hålla så länge som möjligt – till exempel tvätta sällan, vädra ofta, och torka alltid i torkskåp.
Nimos utmaning bestod av att förmedla kunskap om textilhantering och miljöpåverkan, genom att berätta för allmänheten och deras viktigaste målgrupper.
Lösningen blev kunskapsboken ”I en värld av Textil” som innehåller artiklar och reportage med ledande experter inom textilbranschen. Boken finns i både tryckt och digital form och ska användas för att sprida information till kommuner, entreprenörer, företag och privatpersoner.
– Eftersom våra torkskåp tar hand om kläder och textil på ett mycket hållbart och miljömässigt sätt ville vi belysa detta i ett mer komplett sammanhang. Med kunskapsfoldern ”I en värld av textil” ger vi både insikt och råd i hur man kan göra kläd- och textilvård hållbart, vi kommer använda den för att informera och utbilda kunder och återförsäljare. Greatness PR tog fram konceptet ”I en värld av textil” och drev projektet från start till mål. Vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.
Så inreder Sveriges mest energisnåla familj sin tvättstuga.
Textilexperten Anders Kärrman berättar om hur Sveriges klädindustri har gått från slit och laga till köp och släng.
Textilforskaren Mats Johansson slår hål på de vanligaste tvätt- och torkmyterna.
Läs hela I en värld av textil här.
Vill ni också höja er profil genom att använda kunskap och expertis, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se