18 oktober 2017

20 kvalificerade leads – för bara 2000 kronor

Caperio

Fem djupintervjuer, en utmaning hos kunderna och ett whitepaper som besvarade denna utmaning gav it-bolaget Caperio 20 leads till en låg kostnad.

– Greatness förstår våra kunder och kan skapa relevant material som träffar de frågeställningar som våra kunder har. Då blir det spetsigt och vi blir relevanta, säger Catharina Löfqvist, marknadsansvarig på it-bolaget Caperio.

Behov av leads

Catharina Löfqvist
Catharina Löfqvist, marknadsansvarig Caperio.

Caperio behöver nya leads. Tillsammans med Greatness påbörjades ett grundligt arbete med att mejsla fram vilka utmaningar som kunderna står inför och vilken typ av content som skulle produceras. De djupintervjuer som Greatness gjorde med it-chefer, driftschefer och andra typkunder blev början till en contentplan där kundernas utmaningar stod i fokus.

– Greatness var tydliga med att marknadsföringen skulle fokusera på att hjälpa kunderna med relevant kunskap – inte ägna sig åt kortsiktiga säljaktiviteter eller pr-insatser, säger Catharina Löfqvist.

Specifika problem hos kunderna

Från intervjuerna trädde det också fram en bild av de specifika problem som typkunderna har sitt dagliga arbete. En sådan är att it-cheferna ofta känner att de affärsmässigt och juridiskt befinner sig i underläge gentemot deras leverantörer. När ett stort avtal ska skrivas under känner it-chefen ofta att han eller hon är rätt ensam mot amerikanska leverantörer med stora juridiska staber bakom sig. White paperet Så får du svart bälte i IT-inköp blev svaret på den utmaningen. Rutinerade it-chefer som köpt in och utvecklat inköparkompetens under många år berättade hur deras kollegor kan bli bättre på allt från förhandling till att utvärdera anbud och förstå det finstilta i avtalstexter.

– Vi hade inte själva själva kunnat komma på eller skapa skapa ett sånt här innehåll, säger Catharina Löfqvist.

Facebook som mediekanal

I stället för att köpa plats i whitepaperdatabaser, som drivs av exempelvis teknikförlaget IDG, föreslog Greatness att testa Facebook som mediekanal. Efter två veckors annonsering och en kostnad på 2 000 kronor hade Caperio 20 bra säljleads.
– Jag var förvånad över resultatet, framförallt med tanke på hur lite pengar vi lade på annonseringen, säger Jennifer Asp, marknadskoordinator på Caperio.

 

Caperio – bäst på kundnära it i Sverige
Caperio utsågs nyligen av analysföretaget Radar till bäst i Sverige på kundnära it.

Bolaget har 120 anställda och omsatte förra året 862 miljoner.

Nyligen köptes Caperio upp av it-bolaget Advania och kommer från och med årsskiftet att vara ett gemensamt bolag under namnet Advania.