Bluewater drog nytta av aktuell debatt – fick rikspublicitet och ökad kännedom - Greatness | PR-byrå i Göteborg och Stockholm

Bluewater drog nytta av aktuell debatt – fick rikspublicitet och ökad kännedom

Bluewater är ett svenskt företag som har utvecklat en vattenreningsteknik som kan rena dricksvatten med upp till 99,7 procent från mikroplaster, PFAS och andra föroreningar. Under våren 2024 har debatten om PFAS i svenska kommuners dricksvatten tagit fart, och media har rapporterat flitigt om höga PFAS-halter runt om i landet och det gränsvärde som blir svensk lag i januari 2026.

För att dra nytta av den aktuella debatten togs en pr-plan fram. Målsättningen var att öka kännedomen om Bluewater och positionera bolaget som en aktör med expertis inom området och en lösning på huvudproblemet.

Planen var att genomföra en PFAS-mätning på vanligt dricksvatten i Stockholm, samt två olika undersökningar – dels en Novus-undersökning om svenskarnas syn på sitt dricksvatten, dels en undersökning bland Sveriges kommuner om hur de informerar om PFAS-halten. Dessa undersökningar, tillsammans med mätningen av PFAS-halten i Stockholms stads dricksvatten, låg sedan till grund för att producera två debattartiklar som sedan pitchades till prioriterade medier.

Läs också: 6 steg till en bra debattartikel

Resultat – rikspublicitet och ökad kännedom

Både rikstäckande media i form av Expressen och de prioriterade branschmedierna Aktuell Hållbarhet och Energi & Miljö publicerade debattartiklarna. En av debattartiklarna ledde också till redaktionell publicitet i form av ytterligare två artiklar.

Den första debattartikeln handlade om det kommande svenska gränsvärdet för PFAS-föroreningar, och varför det inte är en tillräckligt stark åtgärd för att lösa problemet, och publicerades i Expressen samt i Energi & Miljö.

Den andra debattartikeln handlade om att många svenska kommuner brister i sin information om PFAS-föroreningar i dricksvattnet. Artikeln publicerades i Aktuell Hållbarhet och ledde till ytterligare två redaktionella artiklar i samma tidning.

Greatness hjälpte till med:

  • Pr-plan för att få publicitet på en aktuell samhällsdiskussion
  • Undersökningar via Novus och Sveriges kommuner
  • Nyhetsvinklar samt produktion av debattartiklar
  • Mediapitch och uppföljning till utvalda medier

 

Vill ni också få rikspublicitet och öka kännedomen om ert företag genom publicitet i medier och ledande branschmedier? Hör av er!

Ta kontakt

Boka en tid för ett introducerande möte i vår bokningskalender eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Generella frågor

Fredrik Lagerström

070 649 68 55
fredrik.lagerstrom@greatness.se

Nya uppdrag

Magnus Sjöbäck

070 445 15 99
magnus.sjoback@greatness.se

Presskontakt

Edwin Eriksson

073 975 79 19
edwin.eriksson@greatness.se

Fler case