När det franska företaget King Colis Europaturné med försäljning av borttappade paket kom till Sverige och Malmö fick Greatness PR uppdraget att hantera kommunikationen och säkerställa publicitet i media.
Miljontals paket tappas bort varje år i Europa på grund av felaktiga adresser eller andra logistiska problem. Tidigare har dessa paket ofta slängts eller förstörts efter att kunderna fått ersättning. King Colis köper istället upp paket och säljer dem vidare i pop up-butiker runt om i Europa, vilket minskar slöseri och främjar cirkulär ekonomi.
För att lyckas med uppdraget producerade och distribuerade Greatness pressinformation och pressmeddelanden till nyhetsredaktioner, både lokalt i Skåne, branschmedia inom handel och logistik, samt i nationella medier.
Läs också: Så får ni publicitet i lokalmedia: Gör företaget synligt där det räknas
Resultatet: Publicitet i prioriterade lokalmedier och branschmedier
Greatness arbete resulterade i medieuppmärksamhet de viktigaste lokaltidningarna Sydsvenskan (”Här öppnar Sydsvenskan paketet från pop-up-butiken”, ”Kritiserad pop-up-butik slår upp portarna på Emporia: ”Blåsning”), och Skånska Dagbladet (”Kritiserad pop-up-butik slår upp portarna på Emporia”)
Det resulterade även i både nyhetsinslag och nyhetsartiklar i TV4 (”Här kan kunderna köpa Postens borttappade paket”) och SVT (”Kontroversiell popup-butik för borttappade paket: Som ett lotteri”), samt publicitet i branschmedier (”Borttappade paket – Succé-konceptet nu till Malmö”).
Läs också: Så arbetar en journalist – förstå hur nyhetsvärdering fungerar
Även Expressen skrev ett flertal artiklar om King Colis koncept och pop up-butik: Här köper kunderna ”grisen i säcken”, Mystery box-trenden: ”En dildo vore mardrömmen”
Vill ni också få rikspublicitet och öka kännedomen om ert företag och era produkter genom publicitet i medier och ledande branschmedier? Hör av er!