30 april 2021

En miljon visningar för 20 000 kr – Peace Parks kännedomskampanj en vild succé

Den ideella, Nelson Mandela-grundade organisationen Peace Parks Foundations julkampanj kan inte annat än klassas som en framgång. Över en miljon visningar och sedd av över 300 000 unika tittare – till en budget på bara 20 000 kronor.

– Vi är väldigt tacksamma över att Greatness så snabbt kastade sig in i vårt kampanjarbete på ett positivt, trevligt och serviceinriktat sätt. Greatness gjorde det möjligt för oss att genomföra en kampanj vi annars inte skulle ha råd till, vilket betyder extra mycket i coronatider, säger Helena Johnzon Dahl, Communication and Marketing manager, på Peace Parks Foundation Sweden.

Peace Parks Foundation arbetar för att skapa fred, stabilitet och biologisk mångfald i södra Afrika. Vintern 2020 ville de göra en julkampanj på sociala meder för att öka kännedomen om deras viktiga arbete, som arbetar i tio av Afrikas länder för att bland annat skydda djur och natur, bekämpa tjuvjakten och utveckla lokalsamhällen.

Kampanjen gick på Facebook och Instagram, kanaler som traditionellt sett har låg klick- och visningskostnad och som passade Peace Parks väl. Här går det att rikta sig mot målgrupper med specifika intressen och som följer vissa grupper, i detta fall intresse för välgörenhet, miljö, hållbarhet, non-profit med mer. Utöver det valdes en bred målgrupp, ålder 25+ i hela Sverige.

Kampanjen pågick mellan 18 december och 15 januari med 3 olika filmer, framtagna med hjälp av Greatness PR, som berättade om Peace Parks arbete. Resultatet blev över förväntan, med ett stort antal visningar och kostnaden för att tittaren såg hela filmen låg på 2,05 kr, vilket är att skatta som lägre än genomsnittet för annonsfilmer på Facebook.

– Budget: 20 000 kr
– Totalt antal visningar: 1 100 000
– Unika personer som såg annonsen: 304 000
– Antal personer som såg hela filmen: 10 695
– Genomsnittlig kostnad per 10-sekunders visning: 1,19 kr
– Genomsnittlig kostnad per ThruPlay (spelat upp hela videon): 2,05 kr
– Totalt antal klick: 4 400
– Kostnad per klick till hemsidan: 4,93 kr

Två av Peace Parks kampanjfilmer:

https://www.facebook.com/PeaceParksFoundationSweden/videos/2551735688460996

https://www.facebook.com/PeaceParksFoundationSweden/videos/977787206085934

 

Kännedomskampanjer är nödvändiga som insteg eftersom de försöker intressera mottagarna om en organisations eller ett företags arbete, nästa steg är att utbilda och få mottagarna att vilja ta vidare kontakt, att konvertera. Peace Parks har med liten insats lyckats sprida kännedom om deras viktiga arbete, vilket lägger en god grund för vidare kampanjer, PR-insatser eller liknande.

Vill du läsa mer om Peace Parks Foundation och kanske ge en gåva, besök gärna deras webbplats.