Mitt under översvämningar och oväder i Göteborg, augusti 2023, skickade Bluewater en representant från Stockholmskontoret att testa deras nya produkt – en mobil utrustning som renar vatten vid krissituationer. Greatness PR fick i uppdrag att säkerställa exponering i media, vilket gav genomslag i Sveriges Radio och DN.
Under sensommaren 2023 drabbades Sverige av ett kraftigt oväder. Stormen ”Hans” blev märkbar av stormfälld skog, kraftigt regn, höga vattenflöden och många översvämningar. Mitt i allt detta ringde Bluewater, som utvecklar och säljer vattenreningsteknik, till Greatness PR. De ville öka kännedomen om deras produkt ”Emergency station” och få media att uppmärksamma Bluewaters varumärke.
Uppdraget var:
– Planera och ta fram mediepitch med olika nyhetsvinklar i syfte att lyfta fram kundens produkt och varumärke.
– Agera presskontakt och vara samordnade länken mellan journalister och kund.
– Uppmärksamma kundens produkt och varumärke för allmänheten genom ett event i Göteborgs innerstad.
– Teknisk utrustning i form av kameror, stativ, och ljud för att filma och dokumentera händelseförloppen.
– Klippning och redigering av tre filmer för företaget att själva publicera på webb och i sociala medier.
Genomförande
Dagen efter samtalet skickade Greatness PR två representanter till Fiskehamnen, i anslutning till Göta Älv, för att möta upp kunden. Att Greatness valde att rikta strålkastarljuset mot just denna plats var för att området ett av de hårdast drabbade områdena till följd av översvämningarna. Platsen var även en strategisk val för att locka till sig reportrar, då flera medier tidigare rapporterat om att avloppsvatten hade läckt ut i Göta älv, stadens dricksvatten.
I förväg hade Greatness tagit kontakt med medier som ansågs lämpliga för en bred exponering och för att lyfta fram Bluewaters varumärke. Budskapet var att journalisterna skulle rapportera om den nya produkten, intervjua en representant från Bluewater på plats och följa hur reningsprocessen av vattnet gick till. Journalisterna skulle därefter även få möjlighet att provsmaka det snabbrenade vattnet.
Efter att journalisterna tagit bilder och genomfört sina intervjuer åkte Greatness, tillsammans med Bluewater till en annan noga utvald plats, Kungsportsplatsen i Göteborgs innerstad. Här sattes en monter upp som pyntades med flaggor, ståbord och vattenflaskor som signalerade Bluewaters varumärke i syfte att locka till sig förbipasserande. I samma procedur som tidigare inhämtades vatten från den intilliggande vallgraven, som renades och som lokalbefolkningen fick möjlighet att prova.
Händelseförloppen vid Fiskehamnen och vid Kungsportsplatsen dokumenterades av Greatness som senare klippte ihop tre filmer för Bluewaters webb och i sociala medier.
Resultatet: Stor medial framgång för Bluewater
Resultatet blev att både Dagens Nyheter och P4 Göteborg genomförde intervjuer med Bluewaters representant direkt på plats. Medieinslagen möjliggjorde att Bluewater kunde dela med sig av bolagets historia, vision och marknadsföra sin produkt inför kommande lansering.
Greatness, som knappt ett dygn tidigare hade nåtts av informationen att Bluewater skulle åka från Stockholm till Göteborg, säkerställde att Bluewater fick önskad uppmärksamhet i media och ökad kännedomen om bolagets varumärke för lokalbefolkning. Genom att dokumentera händelseförloppen i rörligt material kunde Bluewater även nå ut i sina egna kanaler.
Tack vare Greatness arbete fick Bluewater en bred exponering av sitt varumärke och möjlighet att nå ut med den nya produkten i flera format, för olika målgrupper.
Om Bluewater:
Bluewater Group utvecklar och säljer vattenreningsteknik för hem, arbete och fritid. Produkterna erbjuds globalt till både företag, regeringar, evenemang och privatpersoner. Företaget grundades 2013 och finns representerat globalt med huvudkontor i Stockholm. Läs mer om bolaget här.