90 000 visningar till nästan ingen kostnad alls. Miljöteknikföretaget Enviro nådde ut till sina viktigaste internationella målgrupper med en effektivt producerad pressfilm som optimerades för spridning i sociala medier. Resultatet blev över 90 000 visningar och 1 600 klick till fördjupningsartikeln.
First North-noterade Scandinavian Enviro Systems ville nå ut till sina viktigaste internationella målgrupper med nyheten att deras återvunna material minskar CO2-utsläpp med över 79 procent jämfört med nyproducerad kimrök, vilket kan likställas med 40 000 flygresor mellan Stockholm och New York.
Lösningen blev att producera en pressfilm som berättar de viktigaste delarna av pressmeddelandet tillsammans med grafiskt material som enkelt gör att tittaren snabbt förstår budskapet. Filmen optimerades för internationell spridning i sociala medier med engelsk text och en längd på 30 sekunder.
Den primära målsättningen var att utvalda målgrupper – bland annat den internationella däck- gummi- och plastbranschen, och miljöorganisationer – skulle se filmen och få kännedom om företaget och deras produkt, sekundärt att en del av dem skulle klicka vidare och läsa pressmeddelandet i sin helhet.
Effektiv produktion och optimering gav Resultat
Filmen marknadsfördes på Facebook under tio dagar och på Twitter under tre dagar och under den tidsperioden tittade över 90 000 personer aktivt på filmen och 1600 klickade sig vidare för att läsa mer om nyheten. Organiskt fick filmen över 6 000 visningar på Twitter och Linkedin, och flera av de största internationella branschmedierna skrev om Enviro och deras produkt.
– Vi lyckades nå ut med en fantastisk nyhet till en smal internationell målgrupp på ett kostnadseffektivt sätt. Med hjälp av filmen kunde dessutom fler förstå och uppskatta ett komplicerat ämne inom cirkulär miljöteknik, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.
“Enviro says rCB can cut emissions by over 80%”
Vill ni också ha hjälp med en digital kampanj, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se