Över 45 publicerade artiklar, 33 olika nyhetsutgivare och en uppskattad räckvidd på 510 000. Nyckeln till den lyckade pr-kampanjen när fyra IT-bolag blev ett, var en strategi med fokus på lokala värden som arbetstillfällen, investeringar och det lokala näringslivet.
Fyra olika IT-bolag på 34 olika orter i Sverige och Norge, och med olika specialiseringar och kunder, skulle gå ihop under ett och samma namn Nordlo. Sammanslagningen av Zetup, Office IT-Partner, Dicom och norska IT total stod inför utmaningen att skapa kännedom hos allmänhet, leverantörer och potentiella köpare att tidigare befästa och erfarna aktörer fortfarande finns kvar, men i ny och större kostym, och med nya muskler, under namnet Nordlo. En nordisk närvaro med lokala rötter.
Strategi
Greatness PR föreslog en nationell kampanj med lokal förankring som först fokuserade på lokalmedier och att lyfta det som påverkar regionen mest – arbetstillfällen, investeringar och det lokala näringslivet. Därefter skulle riksmedier approcheras. Skräddarsydda pressmeddelande producerades till samtliga regioner och städer där Nordlo etablerar verksamheten, med anpassade nyhetsvinklar.
I strategin ingick även att ge exklusivitet till lokalmedier och branschtidningen Computer Sweden, samt att följa upp samtliga redaktioner. Genom att bygga intresse hos regioner runt om i landet, var målet att bygga ett större riks- och branschintresse.
Resultatet

Sammanlagt publicerade över 45 artiklar i 33 olika lokala, bransch- och rikstäckande medier artiklar om att Nordlo bildats. Den uppskattade räckvidden uppgick till cirka 510 000 (Notified).
Nyheten spreds i hela landet, från Skellefteå till Småland. Ett axplock:
– Barometern: Storsatsning att vänta på IT-företag
– Norran: Klart: It-företag i Skellefteå i ny skepnad
– Smålandsposten: Office IT-Partner blir Nordlo
– Jönköpingsposten: Välkänt IT-bolag byter namn och nyanställer – ”Vi blir en superstark spelare”
– Dalademokraten: Från 32 till 600 medarbetare – IT-bolag slås samman och byter namn: ”Vi ska bli dubbelt så stora”
Flera redaktioner genomförde också egna intervjuer med de lokala företrädarna, vilket visar på stort lokalt engagemang.
Branschmedier som Computer Sweden och Realtid uppmärksammade sammanslagningen. Även Resumé skrev om händelsen.
– Nordlo lyckades få fantastisk spridning av vår lansering både till allmänheten och till våra viktigaste kundgrupper. Strategin att bygga utifrån lokala intressen i Sveriges olika regioner var helt rätt och vi är väldigt nöjda med samarbetet med Greatness PR, säger Carolen Ytander CMO på Nordlo.
Vill ni också ha hjälp med en PR-kampanj, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se