10 mars 2018

När Nimoverken blev Nimo – nytt varumärke och position

Ny varumärkesplattform, grafisk profil och webb, digitala kampanjer och löpande marknads- och företagskommunikation. 2013 påbörjade industriföretagets Nimo tillsammans med Greatness PR en resa för att modernisera alla delar av sitt varumärke. 

Nimo är ett industriföretag med över 60 års historia. Sedan 2013 har Greatness PR arbetat med att modernisera Nimos varumärke genom att uppdatera såväl grafisk profil, hemsida och övriga kommunikativa delar. Arbetet började med att utveckla en ny varumärkesplattform år 2014 och resulterade i en ny strategi för varumärkespositionen. En ny grafisk profil, webbsida, PR-strategi och en omfattande informationskampanj planerades för att lyckas göra förflyttningen.

Ny webb och grafisk profil

2015 projektledde Greatness PR arbetet med Nimos nya hemsida i samarbete med webbyrån Tigerton, och med företagets nya grafiska profil i samarbete med Dahlbäck/Söderberg. Resultatet blev ett avsevärt mer modern och uppdaterat utseende både på webb och i grafisk identitet.

Gammal webb och logotyp

Ny webb och logotyp

Marknadsmaterial och broschyrer

Greatness PR har producerat och projektlett flera av projekt inom marknadsmaterial för Nimos räkning.

En produktbroschyr som går att läsa här.

nimo_3

Boken ”I en värld av Textil” hade som syfte att förmedla kunskap och berätta om textilhantering och miljöpåverkan för Nimos viktigaste målgrupper. Den finns att ladda ner här.

I broschyren ”Vad ska jag med ett torkskåp till?” berättar Nimo om torkskåpets  alla användningsområden och fördelar, de olika torksätten, konsten att
få småbarn torra och mycket mer – helt enkelt vad du ska med ett torkskåp till. Den finns att ladda ner här.

Informationskampanj – Torkskolan

2014 lanserades kampanjen Torkskolan med syftet att informera om torkskåpets fördelar och utbilda i torkning. Detta med utgångspunkt i fem olika lektioner i att använda torkskåp och torka kläder på rätt sätt.

Rätt använt är torkskåpet en hjälte – för ditt liv, för din plånbok, och för dina kläder. Men hur är egentligen ”rätt använt”? Torkskolans fem enkla lektioner lär dig att effektivt torka dina kläder så att de håller längre.

torkskolan

Löpande marknads- och företagskommunikation

Kommunikationsarbetet med Nimo har delvis varit fokuserat på att utbilda och informera de viktigaste målgrupperna, allmänheten och Sveriges kommuner, om de stora potentiella miljövinsterna som kan göras med hjälp av energibesparande värmepumpsteknik i torkskåp. Men också om att belysa Nimo som ett svenskt världsledande företag med hög teknisk kompetens som utvecklar energisnåla produkter för en hållbar framtid.

Svensk Verkstad: Klimatsmarta kommuner väljer Nimo

Magasinet Alltid: Alla torkskåp är inte energibovar

Intresset för miljöteknik ökar i omvärlden och det gör även efterfrågan på Nimos produkter, inte minst bland Sveriges kommuner som har krav på sig att arbeta med aktiva miljömål. Bland annat har Energimyndigheten slagit fast att Sveriges skolor och förskolor kan spara upp till 29 miljoner kronor varje år på att byta ut sina gamla torkskåp mot nya med värmepumpsteknik.

Vill ni också ha hjälp att modernisera ert varumärke, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se

Kom igång med er kommunikation

Ring 010 209 40 10, maila magnus.sjoback@greatness.se eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.