Ny varumärkesplattform, grafisk profil och webb, digitala kampanjer och löpande marknads- och företagskommunikation. 2013 påbörjade industriföretagets Nimo tillsammans med Greatness PR en resa för att modernisera alla delar av sitt varumärke.
Nimo är ett industriföretag med över 60 års historia. Sedan 2013 har Greatness PR arbetat med att modernisera Nimos varumärke genom att uppdatera såväl grafisk profil, hemsida och övriga kommunikativa delar. Arbetet började med att utveckla en ny varumärkesplattform år 2014 och resulterade i en ny strategi för varumärkespositionen. En ny grafisk profil, webbsida, PR-strategi och en omfattande informationskampanj planerades för att lyckas göra förflyttningen.
När Nimoverken blev Nimo – Ny webb och grafisk profil
2015 projektledde Greatness PR arbetet med Nimos nya hemsida i samarbete med webbyrån Tigerton, och med företagets nya grafiska profil i samarbete med Dahlbäck/Söderberg. Resultatet blev ett avsevärt mer modern och uppdaterat utseende både på webb och i grafisk identitet.
Gammal webb och logotyp
Ny webb och logotyp
Marknadsmaterial och broschyrer
Greatness PR har producerat och projektlett flera av projekt inom marknadsmaterial för Nimos räkning.
En produktbroschyr som går att läsa här.
Boken ”I en värld av Textil” hade som syfte att förmedla kunskap och berätta om textilhantering och miljöpåverkan för Nimos viktigaste målgrupper. Den finns att ladda ner här.
I broschyren ”Vad ska jag med ett torkskåp till?” berättar Nimo om torkskåpets alla användningsområden och fördelar, de olika torksätten, konsten att
få småbarn torra och mycket mer – helt enkelt vad du ska med ett torkskåp till. Den finns att ladda ner här.
Informationskampanj – Torkskolan
2014 lanserade Nimoverken kampanjen Torkskolan med syftet att informera om torkskåpets fördelar och utbilda i torkning. Detta med utgångspunkt i fem olika lektioner i att använda torkskåp och torka kläder på rätt sätt.
Rätt använt är torkskåpet en hjälte – för ditt liv, för din plånbok, och för dina kläder. Men hur är egentligen ”rätt använt”? Torkskolans fem enkla lektioner lär dig att effektivt torka dina kläder så att de håller längre.
Löpande marknads- och företagskommunikation
Kommunikationsarbetet med Nimo har delvis varit fokuserat på att utbilda och informera de viktigaste målgrupperna, allmänheten och Sveriges kommuner, om de stora potentiella miljövinsterna som kan göras med hjälp av energibesparande värmepumpsteknik i torkskåp. Men också om att belysa Nimo som ett svenskt världsledande företag med hög teknisk kompetens som utvecklar energisnåla produkter för en hållbar framtid.
Svensk Verkstad: Klimatsmarta kommuner väljer Nimoverken
Magasinet Alltid: Alla torkskåp är inte energibovar
Intresset för miljöteknik ökar i omvärlden och det gör även efterfrågan på Nimos produkter, inte minst bland Sveriges kommuner som har krav på sig att arbeta med aktiva miljömål. Bland annat har Energimyndigheten slagit fast att Sveriges skolor och förskolor kan spara upp till 29 miljoner kronor varje år på att byta ut sina gamla torkskåp mot nya med värmepumpsteknik.
Vill ni också ha hjälp att modernisera ert varumärke, kontakta oss på nummer 010-209 40 10 eller maila magnus.sjoback@greatness.se