9 mars 2021

Nya pressbilder och mediabank gav ny modern framtoning

Modernitet och trygghet är Svenska Alarms värdeord, något de vill förmedla både i text och bild. Sommaren 2020 ville de uppdatera mediabanken med nya, fräscha bilder – på produkter, personal och ledning, för att variera bildspråk och visa aktualitet. Greatness hjälpte dem hitta rätt fotograf och riktlinjer för uppdraget.

– Svenska Alarm är ett personligt och modernt företag, som tar våra kunders säkerhet på största allvar, det vill vi visa upp och visualisera, säger Niklas Halldén, grundare av Svenska Alarm.

Som företag är det viktigt att regelbundet uppdatera sin mediabank för att ge ett aktuellt intryck och skapa ett varierat bildspråk. Exempelvis medier uppskattar högupplösta bilder på den som är citerad, som gärna ska ge ett professionellt intryck.

Svenska Alarm har byggt upp sin bildbank i omgångar under åren. Nu var läget rätt igen eftersom företaget lanserat nya produkter, utvecklat en app och dessutom nyligen bytt till nya lokaler.

Tydligt syfte och riktlinjer ger bäst resultat

Tillsammans med Greatness PR hittade de en fotograf med ett bildspråk som linjerade med Svenska Alarm och som hade erfarenhet av produkt- och miljöbilder samt personporträtt.

Riktlinjer för vilka olika typer av bilder som behövdes togs fram, tillsammans med ungefärligt antal. Syftet med bilderna är att använda dem på svenskaalarm.se, vid pressutskick, i marknadsutskick och annonser med mera. Bra pressbilder demonstrerar nyttan med produkten eller tjänsten och sätts gärna i en relevant kontext.

Följande motiv valdes:

Nya pressbilder på grundarna Christofer Eriksson och Niklas Halldén, överkropp samt helkropp

Produktbilder

Medarbetare i arbete

Nya appen

Produktbilderna presenterades mot en neutral bakgrund för att enkelt och neutralt visa upp utbud och möjliga larmlösningar.

Pressbilderna var välklätt men avslappnat. Kostym utan slips och lätt uppklätt.

Generella bilder togs på kontoret i centrala Malmö, här kan man se medarbetare i arbete, i möte med kunder med mera. Även bilder med personer som visar upp Svenska Alarms nya app togs.

Ett nytt modernt och personligare uttryck

Bilderna är ljusa och går i tonen av Svenska Alarms blåvita grafiska profil. Personerna på motiven är glada och positiva vilket hjälper till att inge trygghet och lugn. Genom att visa upp Svenska Alarms medarbetare i miljön av produkterna och i möte med kunder skapas en genuin känsla.

Idag används bilderna på flera olika sidor på webbplatsen, i den nyutvecklade broschyren om Svenska Alarms franchisekoncept och i nyheter.

– Nu har vi bilder att använda i flera år framöver och som verkligen talar vårt företags språk. Vi är väldigt nöjda, säger Niklas Halldén.